شورای آتلانتیک: تلاش وزارت خارجه آمریکا برای فروپاشی برجام

اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی هدف وزارت خارجه آمریکا از لغو معافیت‌های شرکت‌های خارجی همکار در برنامه هسته‌ای ایران را فروپاشی سریع‌تر برجام قلمداد کرده است.

♦️ شورای آتلانتیک: تلاش وزارت خارجه آمریکا برای فروپاشی برجام

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی هدف وزارت خارجه آمریکا از لغو معافیت‌های شرکت‌های خارجی همکار در برنامه هسته‌ای ایران را فروپاشی سریع‌تر برجام قلمداد کرده است. نویسنده با تمسخر ادعای «امنیت بیشتر» پس از خروج آمریکا از برجام، معتقد است اقدام آمریکا به افزایش تهدید هسته‌ای انجامیده زیرا هر سه پروژه‌ای که مجوز همکاری با آنها لغو شده است مانع دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای بود:

۱-بازطراحی رآکتور اراک، از تولید پلوتونیم مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی جلوگیری می‌کرد.

۲-واردات اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، ایران را از تولید اورانیوم با غنای لازم برای تسلیحات هسته‌ای، بی‌نیاز ساخته بود.

۳-صدور پسماند برنامه هسته‌ای ایران به خارج، مانع بازفرآوری آن‌ها به مثابه ایجاد پتانسیل برای تولید سوخت تسلیحات هسته‌ای بود.

🔹 مقاله این اقدام آمریکا را نشانه برتری رادیکال‌ها بر عمل‌گراها در دولت ترامپ عنوان کرده و می‌افزاید اگر ایران رآکتور اراک را طی دو سال آتی به وضعیت پیشین بازگرداند، اقناعش به بازگشت مجدد به محدودیت‌های برجام در این خصوص در مذاکرات آتی بسیار دشوار خواهد بود.

🔹 یادداشت ادامه می‌دهد دست‌یابی ایران به دانش غنی‌سازی ۲۰ درصدی در سال ۲۰۱۰ بود که آمریکا را وادار به پذیرش حق غنی‌سازی نمود و مقدمات توافق برجام را فراهم کرد. بنابراین دولت کنونی آمریکا نه‌تنها پیشرفتی در مسیر تحدید برنامه هسته‌ای ایران کسب نکرده بلکه کاملاً عقب‌گرد داشته است.

🔸 اینگونه به نظر می‌رسد که دولت کنونی آمریکا نه‌تنها اراده‌ای جدی برای مذاکره با ایران ندارد بلکه با اقدام‌هایی مانند تحریم وزیر خارجه و ترور فرمانده نیروی قدس سپاه، مجرای هر گونه مذاکره احتمالی در آینده را مسدود کرده و اکنون نیز بیشتر در پی نابودی برجام به منظور قطع یکی از مهم‌ترین حلقه‌های اتصال باقی‌مانده میان ایران و غرب در حوزه امنیت بین‌الملل است.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/pompeos-attempted-dismantlement-of-the-iran-nuclear-deal/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه