نقشه‌برداری الحاق کرانه باختری: ابهامات سرزمینی و سیاسی

چند تن از نویسندگان «مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» در یادداشتی به بررسی ابهامات سرزمینی و سیاسی الحاق کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی می‌پردازند. آنها بر این اساس معتقدند برنامه زمانی نتانیاهو برای الحاق (1ژوئیه)، احتمالاً اجرایی نمی شود.

♦️نقشه‌برداری الحاق کرانه باختری: ابهامات سرزمینی و سیاسی

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 چند تن از نویسندگان «مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» در یادداشتی به بررسی ابهامات سرزمینی و سیاسی الحاق کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی می‌پردازند. آنها بر این اساس معتقدند برنامه زمانی نتانیاهو برای الحاق (۱ژوئیه)، احتمالاً اجرایی نمی شود.

🔸 ابهامات سیاسی شامل پویش‌های داخلی رژیم حول برخی از اراضی، اهداف دولت ترامپ، مخالفت گسترده بین‌المللی با الحاق، و عدم پاسخگویی نتانیاهو به انبوهی از استدلالات مخالف ایده الحاق می‌شود. در پس این ابهامات سیاسی فقدان یک نقشه مورد توافق قرار دارد و در این خصوص سه سناریو محتمل است که مبنای هر سه، نقشه‌ای است که در طرح صلح ترامپ گنجانده شده بود.

۱- الحاق کامل

🔸 در این سناریو اسرائیل همه ۱۳۰ شهرک کرانه باختری را با حدود ۴۷۰ هزار نفر جمعیت همانطور که در طرح ترامپ پیش‌بینی شده بود الحاق می‌کند. سرزمین‌های الحاقی در این سناریو ۱۶۱۳ کیلومتر مربع یا ۲۹ درصد کرانه باختری خواهد بود.

✅ نویسندگان معتقدند این سناریو هر تلاشی در آینده را برای جداسازی دو ملت و نهایتاً حرکت به سوی راه‌حل دو دولتی بسیار پیچیده خواهد کرد و مسائلی درباره هویت اسرائیلی مطرح خواهد ساخت. به علاوه با توجه به خطر بی‌ثباتی ناشی از مهاجرت فلسطینی ها به اردن خشم امان را نیز برخواهد انگیخت.

۲- الحاق همه بلوک‌های مسکونی داخل مرز امنیتی

🔸این سناریو شهرک‌های بزرگ و پرجمعیت واقع‌شده در داخل مرز امنیتی را الحاق خواهد کرد. ۵۲ شهرک با جمعیت حدود ۳۵۸ هزار نفر و ۲۴ آبادی فلسطینی با حدود ۱۹ هزار نفر. این بلوک‌ها ۳۴۵ کیلومتر مربع و تقریباً ۷ درصد کرانه باختری وسعت دارد.

✅ نویسندگان معتقدند الحاق این شهرک‌ها با توجه به ماهیت یکجانبه این اقدام و این حقیقت که امکان دارد راه را برای الحاق‌های بیشتر هموار کند ممکن است مخالف بین‌المللی را برانگیزد.

۳- الحاق حداقلی

🔸این سناریو می‌تواند شامل الحاق یک شهرک یا بلوک مسکونی بزرگ مانند گوش‌عتصیون(در جنوب قدس) و معالی‌آدومیم(شرق قدس) باشد. معالی‌آدومیم حدود ۴۱ هزار نفر(۹ درصد شهرک‌نشینان) جمعیت دارد و گوش‌عتصیون حدود ۹۶ هزار نفر(۲۱ درصد شهرک‌نشینان) جمعیت. معالی‌آدومیم ۴ کیلومتر مربع و گوش‌عتصیون تقریباً ۵۷ کیلومتر مربع وسعت دارند.

✅ این گزینه توسط گانتز وزیر دفاع و اشکنازی وزیر خارجه مطرح می شود. نویسندگان در پایان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا در کش‌وقوس سیاست در اسرائیل رویکرد محدود گانتز/اشکنازی و دیدگاه حداکثری نتانیاهو به یک حد وسط خواهند رسید؟

منابع

(https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/view/mapping-west-bank-annexation-territorial-and-political-uncertainties)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه