انباشت بحران‌ها در آمریکا دونالد ترامپ را زمین خواهد زد؟

♦️ انباشت بحران‌ها در آمریکا دونالد ترامپ را زمین خواهد زد؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اتفاقات ماه‌های اخیر در آمریکا صحنه داخلی این کشور را با بحران‌های کم‌سابقه‌ای روبرو ساخته است. شیوع ویروس کرونا و مبتلا شدن ده‌ها هزار نفر به آن، رکود اقتصادی به دنبال بحران کرونا و در نهایت اعتراضات گسترده علیه تبعیض نژادی، وضعیت سیاسی آمریکا را در ابهام قرار داده است. همه این تحولات در سالی اتفاق می‌افتد که انتهای آن انتخابات تعیین‌کننده ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد که نتایجش از اهمیت داخلی و خارجی بسیار برخوردار است. اکنون سوال حیاتی این است که بحران‌های اخیر آمریکا چه تأثیری بر انتخابات داشته و وضعیت دونالد ترامپ در ماه‌های منتهی به انتخابات چگونه خواهد بود؟

🔸 با گسترش ویروس کرونا در آمریکا شاید اینگونه به نظر می‌رسید که بروز یک بحران گسترده در آمریکا جایگاه داخلی ترامپ را متزلزل کند اما دوقطبی شکل‌گرفته در جامعه این کشور به قدری قدرتمند است که حتی این بحران نیز به طور ملموس نتوانست در جبهه موافقان و مخالفان ترامپ تغییری ایجاد کند.

🔸 به نظر می‌رسد بحران اقتصادی متعاقب آن و بیکاری‌های گسترده نیز چندان به پای دونالد ترامپ نواشته نشده است. به خصوص اینکه برداشت جامعه اینگونه است که این بحران، موقتی بوده و طی ماه‌های آینده وضعیت به حالت عادی بازخواهد گشت. موضع ترامپ در بازگشایی زودهنگام کسب‌وکارها نیز تاحدودی توانست بار مشکلات اقتصادی را از دوش وی بردارد. با این وجود اگر بحران بیکاری عمیق‌تر شده و تداوم یابد می‌تواند در ماه‌های آینده بر محبوبیت ترامپ تأثیر منفی بگذارد.

🔸 اعتراضات علیه تبعیض نژادی را می‌توان مسئله‌ای جدا از موارد قبلی دانست. در این مورد، جنبشی اجتماعی شکل گرفته است که طبق نظرسنجی‌ها از حمایت اکثریت جامعه آمریکا حتی طرفداران ترامپ و آنهایی که به خیابان‌ها نیامده‌اند برخوردار است. به نظر می‌رسد تحلیل ترامپ اینگونه بوده است که معترضان تنها رنگین‌پوستان دموکراتی هستند که در هر صورت در انتخابات به وی رأی نخواهند داد بنابراین نیازی به جلب حمایت آنها ندارد.

🔸 این موضوع می‌تواند پاشنه آشیل وی در انتخابات باشد. به خصوص اینکه برخی ایالت‌هایی همچون فلوریدا که رقابت در آنها به شدت نزدیک بوده و همچنین از جمعیت رنگین‌پوست قابل توجهی برخوردار است در انتخابات آتی تعیین‌کننده نتایج خواهند بود. ترامپ نشان داده است که می‌داند برای پیروزی چه نیاز دارد اما خطای محاسباتی در برآورد میزان حمایت از اعتراضات در کنار تداوم احتمالی بحران اقتصادی ناشی از کرونا می‌تواند برای وی گران تمام شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه