نقد براندازی نظام در ایران در رسانه آمریکایی

تارنمای اینترنتی ریسپانسیبل‌استیت‌کرفت به یادداشت چندی پیش ری‌تکیه، کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن‌پست در تأیید سیاست «تغییر حکومت» واکنش نشان داد.

♦️ نقد براندازی نظام در ایران در رسانه آمریکایی

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 تارنمای اینترنتی ریسپانسیبل‌استیت‌کرفت به یادداشت چندی پیش ری‌تکیه، کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن‌پست در تأیید سیاست «تغییر حکومت» واکنش نشان داد. جیمز سیبنس، پژوهشگر حوزه دفاعی و دیپلماسی در این مقاله با اشاره به ادعای آن یادداشت که براندازی جمهوری اسلامی را «عمل‌گرایانه، مقرون‌به‌صرفه، لیبرال و انسانی» دانسته بود، نکاتی را متذکر شده است:

۱-تغییر نظام در ایران عمل‌گرایانه نیست زیرا تجربه سقوط دولت‌ها در افغانستان، عراق و لیبی نه‌تنها امنیت ملی آمریکا را تأمین نکرده بلکه منافع غرب در منطقه را بیش‌ از پیش تهدید کرد. قطعاً سقوط جمهوری اسلامی این بی‌ثباتی را تشدید خواهد کرد.

۲- مقرون‌به‌صرفه نیست زیرا تهدید و اقدام به «تغییر حکومت» علاوه بر انسداد مجاری دیپلماسی، به تحریک بیشتر ایران برای عبور از خطوط قرمز آمریکا در زمینه‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای خواهد انجامید. چنان‌چه درباره کره شمالی چنین شد.

۳- لیبرال نیست زیرا تاکنون تجربه موفقی از ایجاد و تقویت حکومت‌های آزاد و دموکراتیک پس از مداخله آمریکا وجود ندارد و در مواردی مانند کودتای ۲۸ مرداد در ایران و یا ۱۹۷۳ در شیلی به تقویت حکومت‌های استبدادی منجر شد.

۴- انسانی نیست زیرا بروز هرج‌ومرج و یا حتی جنگ داخلی متعاقب براندازی جمهوری اسلامی، مانند سوریه به کشتار و آوارگی هزاران غیرنظامی می‌انجامد.

🔹 نویسنده در پایان بیان می‌کند که برخلاف نظر واشنگتن‌پست، سیاست براندازی ایران در آمریکا تابو نبوده ولی باید باشد زیرا لازم است سیاست‌گذاران به این بیندیشند که به جای تقابل، با تعامل و رفع تحریم‌ها به بهبود وضعیت مردم ایران کمک کنند.

🔸 به نظر می‌رسد رسانه‌های تا حدودی مستقل و مخالف نومحافظه‌کاران آمریکایی، علاوه بر وجوه ضدبشری سیاست تغییر حکومت در ایران، با تأکید بر آسیب‌های این سیاست برای منافع ملی آمریکا درصدد جلوگیری از ترویج این ایده در میان تصمیم‌سازان هیئت حاکمه این کشور هستند.

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2020/06/03/why-a-us-policy-of-fomenting-regime-change-in-iran-is-a-bad-idea/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه