سفر «بارزانی» به عراق و نیاز اربیل به توافق با بغداد

«نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق در سفر به بغداد با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و برخی از سران احزاب سیاسی عراق دیدار کرد. اما آیا این سفر می‌تواند به اختلافات اربیل و بغداد پایان دهد؟

♦️سفر «بارزانی» به عراق و نیاز اربیل به توافق با بغداد

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 «نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق در سفر به بغداد با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و برخی از سران احزاب سیاسی عراق دیدار کرد. اما آیا این سفر می‌تواند به اختلافات اربیل و بغداد پایان دهد؟

🔶 با وجود رابطه مناسب «عادل عبدالمهدی» با کردها، مسئله اختلافات مالی و بودجه‌ای اربیل و بغداد نه‌تنها حل نشد، بلکه تشدید یافت. به‌رغم بودجه ۲۰۱۹ عراق، اقلیم درآمد ناشی از فروش ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام را به بغداد تحویل نداد و دولت مرکزی نیز بودجه ۱۲درصدی کردها را قطع کرد.

🔶 با نخست‌وزیری «مصطفی الکاظمی» و پرداخت ۴۰۰ میلیارد دیناری بغداد به اربیل، امیدها برای حل مشکلات افزایش یافت. چندی بعد «هشام داوود»، مشاور الکاظمی اما به صراحت اعلام کرد که پرداخت بودجه کارمندان اقلیم کردستان، مشروط به در اختیار گرفتن تمامی درآمدهای داخلی و نفتی اقلیم است.

🔶 سقوط قیمت نفت و کاهش تولید نفت عراق بر اساس توافق اپک‌پلاس، مشکلات فراوانی برای دولت اقلیم کردستان ایجاد کرده است. با این وجود کردها تمایل دارند تا کاهش ۱۰۳ هزار بشکه تولید نفت آن‌ها از ۲۵۰ هزار بشکه نفتی باشد که باید به بغداد تحویل دهند و نه از سهم خودشان. درخواستی که نه آن‌چنان منطقی به نظر می‌رسد و نه احتمالاً از سوی بغداد که خود با کاهش شدید درآمدها مواجه شده، پذیرفته خواهد شد.

🔶 اختلافات بغداد-اربیل البته محدود به مسائل مالی نیست. اما کاهش منابع، شکاف‌ها را افزایش می‌دهد و همین یک موضوع اختلافی، برای عدم توافق طرفین کافی به نظر می‌رسد. بیانیه نهاد ریاست اقلیم کردستان پس از پایان سفر نیچروان به بغداد اما نشان داد که اقلیم به توافق با دولت مرکزی نیازمند است. اینکه این توافق تا چه میزان در دسترس باشد، باید به انتظار آینده نشست. سفر بارزانی جوان اما ظاهراً چندان امیدوارکننده نبوده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه