رویکرد اروپا به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

♦️ رویکرد اروپا به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی اذعان می‌دارد که اتحادیه اروپا نسبت به تحریم تسلیحاتی ایران در یک دوگانه متناقض گرفتار شده است. از یک‌سو به دلیل تمایل به حفظ برجام نمی‌تواند با آمریکا در زمینه تمدید این تحریم‌ها هم‌راستا شود و از سوی دیگر به دلیل نگرانی نسبت به تقویت جبهه مقاومت، تمایلی به دست‌یابی ایران به تسلیحات قوی‌تر و به خصوص سلاح‌های سنگین روسی و چینی ندارد.

🔹 نویسنده برای خروج اروپا از این بن‌بست، پیشنهاد می‌دهد مذاکراتی در چارچوب ۵+۱ صورت پذیرد که طی آن اهمیت امنیت منطقه غرب آسیا و ضرورت روابط مساعد با دولت‌های عربی منطقه برای چین و روسیه تبیین شده و آن‌ها نسبت به عدم فروش تسلیحات به‌زعم‌ خود بی‌ثبات‌کننده به ایران، حداقل در کوتاه‌مدت، اقناع گردند. در مقابل آمریکا نیز از فعال‌سازی مکانیسم ماشه صرف‌نظر کند. در عین حال اقرار می‌کند که این طرح با دو مانع روبروست:

۱- مقصود اصلی آمریکا از مخالفت با رفع تحریم تسلیحاتی ایران، فراتر از نگرانی‌های منطقه‌ای، نابودی برجام از طریق فعال‌سازی مکانیسم ماشه است.

۲- روابط تنش‌آلود ایالات متحده و چین متعاقب شیوع کرونا، احتمال توافق در دیگر موضوعات را دشوار ساخته است.

🔸 دولت‌های اروپایی حامی برجام با نگرانی در انتظار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده و امیدوارند با شکست ترامپ، این کشور بار دیگر به توافق بازگردد. به همین دلیل حاضرند در قبال تهدیدهای آمریکا معطوف به نابودی برجام، حتی امتیازات اساسی برجام برای ایران را نیز انکار کنند. در حالی که با این رفتار، اولاً مزیت نسبی برجام برای طرف ایرانی را نیز کاهش داده و پایه‌های این توافق را متزلزل می‌سازند و ثانیاً هر گونه خدشه بر برجام می‌تواند به امتیاز مثبتی برای کمپین انتخاباتی ترامپ و افزایش احتمال پیروزی او منجر شده و به قول معروف از قضا سرکنگبین صفرا فزاید.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/the-european-approach-on-the-arms-embargo-on-iran/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه