عملیات بازدارندگی چهارم انصارالله و پیام‌های کلیدی آن

عربستان سعودی پیشتاز خریداران سامانه‌های پاتریوت در غرب آسیا است که البته بیشترین خسارت را نیز از این ناحیه متحمل شده است. سامانه‌ای که برغم بروزرسانی‌های پیاپی اما در برابر تنوع مدل‌های عملیاتی انصارالله، اعتبار خود را از دست داده است.

🔹عملیات بازدارندگی چهارم انصارالله و پیام‌های کلیدی آن

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻عربستان سعودی پیشتاز خریداران سامانه‌های پاتریوت در غرب آسیا است که البته بیشترین خسارت را نیز از این ناحیه متحمل شده است. سامانه‌ای که برغم بروزرسانی‌های پیاپی اما در برابر تنوع مدل‌های عملیاتی انصارالله، اعتبار خود را از دست داده است. عملیات بازدارندگی چهارم انصارالله با مجموعه‌ای از پهپادهای صماد۳، موشک‌های بالستیک و کروزِ ذوالفقار و قدس را می‌توان حاوی پیام‌های مهم و قابل تأمل دانست:

🔶در ماههای پایانی سال ۹۸، انصارالله به روشنی دریافته بود که هدف سعودی‌ها از مذاکره، نیل به یک توافق سیاسی جامع و پایان دادن به جنگ و محاصره نیست، بلکه مذاکره را برای امیدبخشی دروغین به انصارالله، افزایش تدریجی فشار نظامی، تهییج مالی قبایل برای تزریق نیرو و گشودنِ جبهه‌ جدید علیه انصارالله، بازیابی سازمان رزم، تخلیه قدرت تهاجمی و عملیاتی انصارالله به‌ویژه در مناطق مرزی و نهایتا تشدید محاصره اقتصادی با هدف رضایت انصارالله به امتیازدهی می‌خواهند.

🔶سیاست انصارالله در حفاظت از استقلال و تمامیت ارضی یمن و تکیه بر پاسخ متوازن و بازدارنده برای پایان دادن به جنگ و محاصره، شگفتانه‌های موشکی- پهپادی را به امری قابل پیش‌بینی و قریب‌الوقوع در سال جدید بدل کرده بود. عملیات بازدارندگی چهارم را باید نقطه شروع این شگفتانه‌ها دانست.

🔶عملیات اخیر که به شکلی حساب شده و با مجموعه‌ای از پهپادهای صماد ۳، موشک‌های کروز و بالستیک در ۴ موج پیاپی انجام شد، حامل دو پیام مهم بود:۱- این مدل عملیات با تخلیه لانچرهای پاتریوت در موج اول و دوم حمله، امکان اصابت و موفقیت موج بعدی حملات را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. ۲– هدف‌گیری اماکن حساس نظامی و اطلاعاتی در پایتخت عربستان نشان می‌دهد که هدف‌گذاری انصارالله از سطح هشدار یا اهداف اقتصادی فراتر رفته، نابودی بانک اهداف جدید را در دستور کار دارد. شاید عملیات‌های بعدی بیش از پیش این نکته را به مقامات ریاض تفهیم کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه