یادداشت «المانیتور» درباره دور نخست مذاکرات احزاب کرد سوری

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به ارزیابی دور نخست مذاکرات شورای ملی کردهای سوریه(KNC) و حزب اتحاد دموکراتیک کردستان(PYD) در یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در «الحسکه» و مواضع ترکیه در قبال آن پرداخته است.

♦️یادداشت «المانیتور» درباره دور نخست مذاکرات احزاب کرد سوری

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به ارزیابی دور نخست مذاکرات شورای ملی کردهای سوریه(KNC) و حزب اتحاد دموکراتیک کردستان(PYD) در یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در «الحسکه» و مواضع ترکیه در قبال آن پرداخته است.

🔸 براین اساس، مذاکره‌کنندگان در بیانیه مشترکی از دستیابی به یک «چشم‌انداز سیاسی مشترک» برای بررسی توافق ۲۰۱۴ دهوک درباره مشارکت در امور مدیریتی و دفاعی خبر دادند. ساعاتی بعد نیز نماینده آمریکا در بیانیه‌ای به زبان‌های انگلیسی، عربی و کرمانجی، این مرحله را گام مهمی برای همکاری بین جناح‌های سیاسی کرد و دستیابی به یک راه حل صلح‌آمیز بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل دانست.

🔸 نویسنده اما معتقد است مذاکرات کردها روند دشواری را پیشِ رو دارد. چه‌اینکه KNC در بیانیه‌ جداگانه‌ای اعلام کرد که نه یک «توافق»، بلکه صرفاً یک «تفاهم» بین طرفین صورت گرفته است. از این‌رو این بیانیه را می‌توان نشانه‌ای برای حساسیت و شکنندگی مذاکرات آتی دانست.

🔸 از دیدگاه نویسنده یادداشت، سند پیش‌نویس اخیر، برخلاف توافق ۲۰۱۴ نه در کردستان عراق، بلکه در سوریه اعلام شده و این مشروعیت آن را افزایش می‌دهد. علاوه بر اینکه آمریکا به صورت مستقیم در آن حضور دارد؛ زیرا بعید است که KNC بدون یک تضمین بین‌المللی، توافق جدید را بپذیرد. آمریکا همچنین تلاش می‌کند تا PYD از کادرهای PKK پاکسازی شود تا رضایت KNC و ترکیه جلب شود.

🔸 نویسنده همچنین به این نکته اشاره می‌کند که اگر طرف‌ها یک جبهه مشترک ایجاد کنند، روی کاغذ، PYD می‌‌تواند در گفت‌وگوهای آتی درباره سوریه که زیر نظر سازمان ملل برگزار خواهد شد، نمایندگی کردها را بر عهده بگیرد. اما در عمل نمی‌تواند؛ زیرا ترکیه چنین اجازه‌ای نخواهد داد. از سوی دیگر PKK نیز از گفت‌وگوهای اخیر گروه‌های کردی حمایت می‌کند. زیرا زیر فشار شدید حملات ترکیه قرار دارد. اگرچه تعامل با آمریکا از طریق PYD یک فرصت برای PKK در روابط نامناسبش با KDP محسوب می‌شود، اما باید بتواند گفت‌وگوهای صلح با آنکارا را که در سال ۲۰۱۵ متوقف شد، احیا کند.

🔸 چالش‌های کردها از جمله تأثیر تحریم سزار، سقوط قیمت نفت و شیوع بیماری کرونا موضوع دیگری است که در این یادداشت به آن پرداخته شده و آمده است: «تنش‌زدایی با آنکارا می‌تواند باعث باز شدن مرزهای ترکیه به روی کردها و کاهش مشکلات آن‌ها شود».

🔸 نویسنده در انتها به این نکته اشاره می‌کند که اگرچه نشانه‌ای مبنی بر تغییر دیدگاه آنکارا وجود ندارد و ترکیه همچنان به دنبال فشار بر ناتو برای شناسایی PYD و YPG به عنوان گروه‌های تروریستی است؛ اما مواضع این کشور قابل تغییر است. به‌ویژه اگر اردوغان احساس کند که روند تضعیف اقتصاد ترکیه می‌تواند از طریق تعامل با کردها و کاهش فشار آمریکا معکوس شود.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/06/syria-kurdish-groups-unity-turkey-erdogan-kobane-trump.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه