شورای آتلانتیک: فشار اقتصادی به تغییر رفتار ایران نمی‌انجامد

اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی ضمن اشاره به بی‌فایده بودن فشارهای آمریکا، به بررسی این مسأله پرداخته که چرا تمرکز بر تحریم‌های اقتصادی به تغییر رفتار ایران منجر نشده است.

♦️ شورای آتلانتیک: فشار اقتصادی به تغییر رفتار ایران نمی‌انجامد

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی ضمن اشاره به بی‌فایده بودن فشارهای آمریکا، به بررسی این مسأله پرداخته که چرا تمرکز بر تحریم‌های اقتصادی به تغییر رفتار ایران منجر نشده است. این یادداشت از یک مقام رژیم صهیونیستی در آگوست ۲۰۱۸ نقل می‌کند که «تنها ضربه اقتصادی می‌تواند ایران را وادار به عقب‌نشینی کند زیرا اکنون ضعیف و حساس شده است.»

🔹 نویسنده بیان می‌کند که با وجود آسیب‌های اقتصادی فزاینده، اولاً رهبران جمهوری اسلامی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی شهروندان غافل نشده و افکار عمومی را مد نظر قرار داده و سعی می‌کنند خود را با وضعیت روز تطبیق دهند، ثانیاً اقتصاد تنها یکی از مؤلفه‌های سیاست‌های راهبردی ایران و نه لزوماً همه آن است. چنان‌چه درباره برجام نیز علاوه بر انگیزه رفع تحریم‌ها، سه رخداد مهم اثرگذار بود:

۱- ایران تا ۲۰۱۲ به سطحی از دانش هسته‌ای دست یافته بود که دیگر تعلیق بخشی از فعالیت‌ها یا تعطیلی برخی زیرساخت‌ها، در اصل وجود این دستاورد تأثیری نداشت.

۲- دولت آمریکا حاضر شد برای نخستین بار حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته و بسته پیشنهادی مبتنی بر کاهش تحریم‌ها در مقابل کاهش سطح فعالیت‌های هسته‌ای را ارائه دهد.

۳- گرایش افکار عمومی ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ به حل پرونده هسته‌ای، پشتوانه دولت برای رویکرد مذاکره بود.

🔹 این مقاله اذعان می‌کند خطای محاسباتی دولت ترامپ آن است که گمان می‌کند ایران به صرف فشارهای اقتصادی از توسعه توان موشکی و حمایت از جبهه مقاومت که ستون‌های امنیت ملی ایران بوده و حفظ این امنیت را در فضای ناامن و آشوبناک غرب آسیا تضمین کرده، دست خواهد کشید.

🔸 دولت ترامپ در حالی شعار مذاکره می‌دهد که از یک‌سو تمایل به مذاکره برای رفع مشکلات اقتصادی در میان افکار عمومی ایران به شدت تضعیف شده است. از سوی دیگر سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران با تشدید بی‌هدف فشار، امیدی برای امکان‌ یک مذاکره واقعی در مقطع فعلی باقی نگذاشته است.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/uncategorized/maximum-pressure-on-the-economy-wont-change-irans-behavior/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه