تأثیر کرونا بر تقابل نظامی چین و آمریکا

🔹 باری پاول، معاون اندیشکده شورای آتلانتیک و مسئول سیاست‌های دفاعی در شورای امنیت ملی آمریکا طی سال‌های 2008 تا 2010 طی یادداشتی در تارنمای «دیفنس‌وان» با بررسی تقابل نیروهای نظامی چین و آمریکا در غرب اقیانوس آرام، معتقد است شیوع کرونا و اتهام‌های متقابل این دو دولت به یکدیگر در این زمینه، احتمال برخورد نظامی میان آنها را افزایش داده است.

♦️ تأثیر کرونا بر تقابل نظامی چین و آمریکا

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 باری پاول، معاون اندیشکده شورای آتلانتیک و مسئول سیاست‌های دفاعی در شورای امنیت ملی آمریکا طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ طی یادداشتی در تارنمای «دیفنس‌وان» با بررسی تقابل نیروهای نظامی چین و آمریکا در غرب اقیانوس آرام، معتقد است شیوع کرونا و اتهام‌های متقابل این دو دولت به یکدیگر در این زمینه، احتمال برخورد نظامی میان آنها را افزایش داده است.

🔹 مقاله بیان می‌دارد رفتار تهاجمی چین طی حدود دو ماه گذشته در مدیریت جزایر مصنوعی ساخته‌شده در دریای چین جنوبی و گسترش حضور نظامی‌اش، نوعی بهره‌گیری از ضعف آمریکا ناشی از تبعات اپیدمی کرونا و تظاهرات ضدنژادپرستی در این کشور است. به ویژه در شرایطی که ابتلای بخشی از نیروهای نظامی آمریکا در اقیانوس آرام به کرونا، آنان را از تداوم مأموریت بازداشته است.

🔹 نویسنده پیشنهاد می‌کند دیپلماسی عمومی آمریکا بر مظلوم‌نمایی در رسانه‌های جهانی مبنی بر سوءاستفاده چین از آسیب‌های کرونا در آمریکا متمرکز شود. در عین حال با مدیریت بیماری در ناوگان دریایی آمریکا و افزایش نیروهای نظامی در اقیانوس آرام، این پیام به چین ارسال شود که آمریکا نه‌تنها برای منافع خود بلکه در کنار متحدانش در منطقه شرق دور در برابر ماجراجویی چین خواهد ایستاد.

🔹 یادداشت در عین حال اذعان می‌دارد چین به راحتی عقب‌نشینی نخواهد کرد و افزایش تقابل، احتمال بروز درگیری بر اثر یک حادثه تصادفی را افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است بازدارندگی آمریکا، عمیق و محدود بوده و با هشیاری بالایی همراه باشد. یادداشت مذکور هم‌زمان این نگرانی را ابراز می‌کند که تمرکز بر مقابله با چین در اقیانوس آرام، سبب غفلت از روسیه شود که ممکن است برای انحراف افکار عمومی‌اش از تبعات کرونا به اقدامات تهاجمی در اروپای شرقی مبادرت ورزد.

🔸 شیوع ویروس کرونا در آمریکا، بیش از پیش موجب درون‌گرایی این کشور در حوزه سیاست خارجی شده و این موضوع بر رویکردهای مداخله‌جویانه‌ای که درصدد حفظ مسئولیت حفاظت از هژمونی غرب در برابر قدرت‌های تجدیدنظرطلب می‌باشند، به شدت تأثیر منفی گذاشته است. آمریکای امروز توان حفظ اقتدار پیشین در همه مناطق ژئوپلتیک حساس جهان اعم از غرب آسیا، اروپای شرقی، آمریکای لاتین و اقیانوس آرام را از دست داده و تطبیق اهداف قدیمی با اقتضائات امروزین، معضلی جدی برای دستگاه سیاست خارجی این کشور محسوب می‌شود.

منبع

(https://www.defenseone.com/ideas/2020/06/coronavirus-raising-likelihood-great-power-conflict/165798/?oref=DefenseOneTCO)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه