تحریم جدید علیه صنایع فلزات ایران

🔹 دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا 5 تیر ماه طی بیانیه‌ای 8 شرکت در حوزه فولاد، آهن، مس و آلومینیوم شامل 3 شرکت جهان‌فولاد سیرجان، سنگ‌آهن مرکزی ایران و فولاد متیل، مستقر در ایران؛ 3 شرکت مستقر در امارات؛ یک شرکت در هنک‌کنگ و یک شرکت در آلمان را تحت تحریم قرار داد.

♦️ تحریم جدید علیه صنایع فلزات ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۵ تیر ماه طی بیانیه‌ای ۸ شرکت در حوزه فولاد، آهن، مس و آلومینیوم شامل ۳ شرکت جهان‌فولاد سیرجان، سنگ‌آهن مرکزی ایران و فولاد متیل، مستقر در ایران؛ ۳ شرکت مستقر در امارات؛ یک شرکت در هنک‌کنگ و یک شرکت در آلمان را تحت تحریم قرار داد.

🔸 وزارت خزانه‌داری تحریم‌ها را به فرمان اجرایی ۱۳۸۷۱ ترامپ مستند کرده است که طی آن با هدف جلوگیری از فعالیت‌های به‌اصطلاح بی‌ثبات‌کننده ایران در غرب آسیا و ممانعت از دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای و موشکی، درآمدهای حاصل از صادرات بخش آهن و فولاد را مسدود می‌کند. در بخش اول این فرمان، تشخیص مصادیق به وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه واگذار شده است. به نظر می‌رسد دولت آمریکا از اِعمال این تحریم‌ها در این مقطع زمانی درصدد دست‌یابی به اهداف زیر است:

۱- با به‌روزرسانی تحریم‌های پیشین با مصادیق جدید، مانع تقویت این انگاره شود که گزینه‌های آمریکا در اعمال تحریم‌‌ها به اتمام رسیده است.

۲- از تلاش‌های ایران برای جایگزینی درآمدهای غیرنفتی به جای درآمدهای حاصل از فروش نفت خام جلوگیری کند.

۳- با تحریم شرکت‌های مستقر در خارج از کشور در این حوزه، هشدار جدی‌تری به مجموعه‌های همکار با ایران در خنثی‌سازی تحریم‌ها دهد.

۴- با عملیات روانی ویژه‌ای بر نوسانات اخیر نرخ ارز اثر گذاشته و تلاطم‌های بازار ارز را تشدید کند.

🔸 به نظر می‌رسد هر چه موقعیت دولت دونالد ترامپ در عرصه داخلی شکننده‌تر گردد با تشدید فشارهای خارجی بر دولت‌های رقیب و متخاصم مانند چین، روسیه و ایران درصدد فرافکنی نسبت به ناکارآمدی‌های داخلی‌اش برآید. این نکته به‌ویژه درباره ایران خود را به شکل گسترش بی‌رویه تحریم‌ها با هدف انسداد هر چه بیشتر مجرای مذاکره برای دولت احتمالی جو بایدن نشان می‌دهد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه