تقابل ارز دیجیتال بانک مرکزی چین با سلطه دلار

راجش بانسال، مشاور ارشد شعبه هند اندیشکده کارنگی، طی یادداشتی به ارزیابی تقابل ارز دیجیتال چینی موسوم به RMB با سلطه دلار در مبادلات بین‌المللی پرداخته است.

♦️ تقابل ارز دیجیتال بانک مرکزی چین با سلطه دلار

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 راجش بانسال، مشاور ارشد شعبه هند اندیشکده کارنگی، طی یادداشتی به ارزیابی تقابل ارز دیجیتال چینی موسوم به RMB با سلطه دلار در مبادلات بین‌المللی پرداخته است. وی معتقد است بانک مرکزی چین با بهره‌گیری از فرصت ضعف اقتصادی آمریکا ناشی از کرونا درصدد ترویج استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت خارجی برآمده که پیامدهای مهمی در گسترش نفوذ ژئوپلتیک چین خواهد داشت.

🔹 تثبیت کارکرد داخلی یوآن دیجیتال چین از ماه مِی ۲۰۲۰ (اردیبهشت) گسترش یافت. با این حال برای تقابل با دلار در عرصه بین‌المللی، مقدماتی ضروری است. اولین پیش‌نیاز تسهیل کارکرد معاملات خارجی، تشکیل زیربنای یک معماری پرداخت امن، کارآ، ارزان و آسان است. هم‌چنین می‌بایست ضمن مذاکره با دولت‌های هم‌سو که تمایل به پیمان‌های دوجانبه ارزی دارند، امکان شکل‌گیری سیستم‌های همتای پرداخت را در دیگر کشورها فراهم کند.

🔹 ترویج استفاده از ارز چین در کشورهای همسایه مانند نپال، کامبوج، مغولستان، تایوان، ویتنام، سریلانکا، بنگلادش و کره جنوبی زمینه‌های رشد ارزهای دیجیتال چینی در این منطقه را تقویت کرده است. وام‌های بلاعوض چین به برخی دولت‌های ضعیف آفریقایی نیز ریشه‌های مبادلات دوجانبه با ارزهای چینی را در آن‌جا مستحکم کرده است. علاوه بر اینکه امکان تسویه بین‌بانکی با یوآن را در روسیه، آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز فراهم کرده است.

🔸 با وجود تقویت پیمان‌های دوجانبه ارزی چین با دیگر دولت‌ها به خصوص در آسیای جنوب شرقی، این کشور هم‌چنان راه سختی برای شکست هژمونی دلار در پیش دارد. از مهم‌ترین موانع می‌توان به عدم پذیرش ساختار اقتصاد سیاسی چین توسط دولت‌های بلوک لیبرال‌دموکراسی مبتنی بر اقتصاد آزاد، به دلیل کنترل بالای دولت چین بر جریان سرمایه و فقدان شفافیت مطلوب غرب، اشاره کرد. با این حال، ترویج کارکرد ارز دیجیتال چین، می‌تواند به افزایش همبستگی اقتصادی و روابط مالی دولت‌های ضدهژمون و به‌ خصوص به تقویت بلوک دولت‌های تحت‌ تحریم آمریکا و اروپا بینجامد.

منبع

(https://carnegieindia.org/2020/06/04/china-s-central-bank-unveils-digital-currency-in-challenge-to-u.s.-dollar-pub-81969)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه