آیا مدیترانه شرقی به سمت وضعیت منازعه‌آمیز در حرکت است؟

در روزهای اخیر، رژیم صهیونیستی دستور اعطای مجوز اکتشافات گازی و نفتی برای بلوک 72 را صادر کرد. این بلوک، نزدیک‌ترین منطقه به میادین گازی لبنان به‌ویژه بلوک 9 است که مورد اختلاف بیروت و تل‌آویو محسوب می‌شود.

♦️آیا مدیترانه شرقی به سمت وضعیت منازعه‌آمیز در حرکت است؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 در روزهای اخیر، رژیم صهیونیستی دستور اعطای مجوز اکتشافات گازی و نفتی برای بلوک ۷۲ را صادر کرد. این بلوک، نزدیک‌ترین منطقه به میادین گازی لبنان به‌ویژه بلوک ۹ است که مورد اختلاف بیروت و تل‌آویو محسوب می‌شود. از این‌رو رئیس‌جمهور لبنان، این اقدام صهیونیست‌ها را اعلام جنگ علیه کشورش دانست. از منظری کلان‌تر اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر، تحولات منطقه شرق مدیترانه به‌صورت فزاینده‌ای منازعه‌آلود شده است.

۱- با وقوع جنگ داخلی در لیبی، کشورهای مصر، فرانسه، روسیه و امارات با حمایت از دولت طبرق در مقابل ترکیه و قطر که از حامیان دولت طرابلس بودند، صف‌آرایی کردند. در ماه‌های اخیر و به‌رغم برخی پیشنهادات آتش‌بس، جنگ تداوم داشته است. ترکیه با گسترش حضور نظامی در لیبی و تمایل برای توسعه روابط سیاسی با تونس، باعث نارضایتی آشکار فرانسه و مصر شده است. در مقابل، حامیان خلیفه حفتر نیز ارسال تسلیحات به لیبی را شدت بخشیدند.

۲- منابع انرژی به‌ویژه گاز موجود در مدیترانه شرقی در سال‌های اخیر به مسئله‌ای برای منازعه طرف‌ها تبدیل شده است. تشکیل «انجمن گازی شرق مدیترانه» با حضور کشورهایی مانند مصر، ایتالیا، یونان، قبرس و رژیم صهیونیستی و توافق تل‌آویو، آتن و نیکوزیا برای احداث خط لوله انتقال گاز شرق مدیترانه به غرب اروپا، باعث نگرانی آنکارا شده است. افزایش نفوذ مسکو در مناطق ساحلی سوریه و همچنین عدم توافق لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر اختلافات مرزی آبی و زمینی، جدال بر سر گاز در این منطقه را افزایش داده است.

۳️⃣ ورود امارات به عنوان یک دولت نفتی توسعه‌گرا به تحولات مدیترانه -فعلاً در سطح بحران لیبی-، با توجه به اختلافات بنیادین ابوظبی-آنکارا، می‌تواند سرریز منازعات در غرب آسیا را به مدیترانه شرقی انتقال دهد؛ هرچند این روند کند یا کنترل‌شده باشد. حمایت واشنگتن از تل‌آویو در این منازعات و بازتولید اختلافات مسکو-آنکارا از یک‌سو و تداوم بحران لیبی به عنوان بستر بسیاری از منازعات از سوی دیگر، می‌تواند این منطقه را به کانون جدیدی برای درگیری بازیگران تبدیل کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه