نگرانی شورای روابط خارجی اروپایی از وابستگی به چین

تارنمای اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی طی یادداشتی به قلم مارک‌لئونارد، کارشناس مسائل چین و روسیه، از افزایش وابستگی کشورهای این قاره به چین ابراز نگرانی كرد.

♦️ نگرانی شورای روابط خارجی اروپایی از وابستگی به چین

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 تارنمای اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی طی یادداشتی به قلم مارک‌لئونارد، کارشناس مسائل چین و روسیه، از افزایش وابستگی کشورهای این قاره به چین ابراز نگرانی کرد. وی متذکر می‌شود که شیوع کرونا و وابستگی به چین در واردات کالا و تجهیزات لازم، ضرورت متنوع‌سازی زنجیره تأمین نیازمندی‌ها برای جلوگیری از تشدید این وابستگی را برجسته ساخته است.

🔹 جوزف‌بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص ابراز داشته که دولت‌های اروپایی برای تنوع روابط تجاری، از آسیا به سوی اروپای شرقی، بالکان و آفریقا تغییر مسیر دهند. مارگارت‌وستاگر، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا نیز طی یادداشتی از دولت‌ها می‌خواهد قوانینی برای حمایت از شرکت‌های اروپایی در برابر چین تصویب کنند. لئونارد ۳ عامل را در طرح این نگرانی مؤثر می‌داند:

۱- دولت‌های اروپایی گمان می‌کردند تعمیق روابط تجاری با چین، آن را به یک دولت به زعم آنان مسئول تبدیل خواهد کرد ولی تقویت توان اقتصادی چین به تشدید رویکرد اقتدارگرایانه در دولت شی‌جی‌پینگ انجامید.

۲- تشدید تنش آمریکا و چین، شرکت‌های اروپایی را در میانه همکاری با یکی از این دو گرفتار کرده که نمونه شاخص آن مورد شرکت هوآوی است.

۳- رفتار چین پس از شیوع کرونا نشان از اراده‌اش بر تقویت موضع سیاسی و دیپلماتیک و سرپوش گذاشتن بر اقدام‌های به‌اصطلاح ضدحقوق‌بشری، به وسیله کمک‌های انسان‌دوستانه‌اش در این بحران دارد.

🔸 به نظر می‌رسد دولت‌های اروپای غربی نگرانی بیشتری از افزایش نفوذ مالی و تجاری چین داشته باشند. از یک‌سو به دلیل نیازمندی‌های دولت‌های ضعیف‌تر در اروپای شرقی به‌ ویژه در شرایط بحران کرونا و از سوی دیگر به دلیل وابستگی متقابل شرکت‌های خصوصی چینی و اروپایی به یکدیگر در حوزه سرمایه‌گذاری و صدور کالا و خدمات، کاهش این روابط عمق‌یافته دوجانبه، چندان آسان به نظر نمی‌رسد.

منبع

(https://www.ecfr.eu/article/commentary_the_end_of_europes_chinese_dream)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه