قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

هیئت دولت هفته گذشته پیش‌نویس نهایی قرارداد 25 ساله همکاری ایران و چین را به تصویب رساند.

♦️ قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 هیئت دولت هفته گذشته پیش‌نویس نهایی قرارداد ۲۵ ساله همکاری ایران و چین را به تصویب رساند. وزرای خارجه دو کشور، پس از برجام در ۱۳۹۵ در خصوص طرح اولیه به توافق رسیده بودند و مذاکرات مقدماتی در خصوص جزییات آن از سفر هیئتی دیپلماتیک به سرپرستی وزیر خارجه در تابستان ۱۳۹۷ به پکن آغاز شد و با مذاکرات درباره نقشه راه این قرارداد در تابستان ۱۳۹۸ ادامه یافت.

🔹 رییس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به اینکه هنوز قراردادی بین دو کشور منعقد نشده، دو حوزه سرمایه‌گذاری چین در ایران را صنایع نفت‌وگاز و زیرساخت‌های حمل‌ونقل عنوان کرده و از همکاری‌های مشترک دانشگاهی در زمینه صدور فناوری و همکاری امنیتی و دیپلماتیک در خصوص مبارزه با تروریسم نیز سخن گفته است.

🔸 با وجود اینکه طرح قرارداد حداقل ۳ سال پیش آماده شده بود ولی به نظر می‌رسد دولت با امیدواری به گشایش در روابط دوجانبه با غرب پس از برجام اراده جدی بر پیگیری آن نداشت ولی خروج آمریکا از برجام، خدشه جدی بر تصورات پیشین وارد کرد.

🔸 همچنین به نظر می‌رسد چین نیز با بهره‌مندی از تجربه کاهش همکاری‌ها پس از برجام قصد دارد با انعقاد یک قرارداد بلندمدت، حتی با فرض احیای برجام و گشایش دوباره در روابط تجاری ایران و اروپا، سهم خود از تبادلات اقتصادی ایران را تضمین کند.

🔸 ایران با عزم بر اجرای این توافق بلندمدت در شرایط کنونی ضمن افزایش اعتماد متقابل با چین، این پیام را به اروپا ارسال می‌کند که حتی با فرض حل‌وفصل اختلافات کنونی در چارچوب برجام و گسترش تبادلات دیپلماتیک با غرب، ایران راهبرد «نگاه به شرق» را دنبال کرده و چین یک هم‌پیمان مهم برای ایران محسوب می‌شود.

🔸 تلاش برای کسب فناوری‌های مهم چین در حوزه نفت‌وگاز و حمل‌ونقل و هم‌چنین تأسیس کارخانجات کالاهای چینی در ایران نقش مثبتی در منافع دوجانبه اقتصادی خواهد داشت. از منظر سیاسی نیز می‌تواند به تقویت ائتلاف ضدغربی در منطقه به نفع ایران منجر شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه