توماس فریدمن: پیروزی ترامپ به نفع چین است

نیویورک‌تایمز طی یادداشتی به قلم توماس‌فریدمن کارشناس مشهور سیاست خارجی آمریکا به ارزیابی نگرش چین به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌پردازد و مدعی است هم چین و هم روسیه به عنوان مهم‌ترین رقیبان جهانی آمریکا، ترجیح می‌دهند دولت ترامپ تداوم داشته باشد.

♦️ توماس فریدمن: پیروزی ترامپ به نفع چین است

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 نیویورک‌تایمز طی یادداشتی به قلم توماس‌فریدمن کارشناس مشهور سیاست خارجی آمریکا به ارزیابی نگرش چین به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌پردازد و مدعی است هم چین و هم روسیه به عنوان مهم‌ترین رقیبان جهانی آمریکا، ترجیح می‌دهند دولت ترامپ تداوم داشته باشد.

🔹 نویسنده بیان می‌دارد که چین و آمریکا پس از مشارکتی نزدیک به چهار دهه، به‌تدریج به مسیر جدایی رسیده‌اند زیرا آمریکا نمی‌تواند علاوه بر رشد روزافزون اقتصادی، تقویت چین در سطوح دیپلماتیک و نظامی را نیز تحمل کند که در کنار روسیه، بلوک قدرتمندی در آسیا علیه نفوذ غرب شکل خواهد داد.

🔹 مقاله ادامه می‌دهد که سرمایه‌گذاری اندک آمریکا در زیرساخت‌های آموزشی، علمی و تجاری‌اش برای افزایش فرصت‌های اقتصادی داخلی باعث گرایش بسیاری از شرکت‌های آمریکایی به سرمایه‌گذاری در بازار بزرگ چین شد که منتج به سرقت مالکیت معنوی برخی طراحی‌ها و خلاقیت‌های آنان از سوی چینی‌ها شد.

🔹 در این شرایط، دولت چین ترجیح می‌دهد شخص سوداگری همچون ترامپ پیروز شود که به جای ائتلاف‌سازی علیه رقبای آمریکا، به تفرقه‌افکنی در بلوک متحدان غرب می‌پردازد تا اینکه بایدن پیروز شود و جبهه متحدی در برابر قدرت‌طلبی‌های ژئوپلتیک چین و روسیه تشکیل دهد.

🔸 به نظر می‌رسد انتشار تحلیل‌هایی از این منظر، مشاوران ترامپ را برای افزایش فشار به چین و روسیه جهت برائت از چنین تفاسیری به تکاپو وادارد. هم‌چنین احتمالاً سیاست‌مداران حزب دموکرات نیز با هدف فشار بیشتر بر کمپین ترامپ، بر اتهام دخالت چین و روسیه در روند انتخابات توجه بیشتری نشان دهند.

منبع

(https://www.nytimes.com/2020/06/23/opinion/china-united-states-trump.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه