ناگفته‌های تحولات اخیر یمن

عملیات سریع انصارالله در البیضاء که صرفا با هدف سرکوب فتنه العواضی شروع شد، به‌دلیل همکاری قبایل بومی همچنان ادامه داشته و به پیشروی‌های سریع در مدیریت‌های جنوبی استان مأرب انجامیده است

🔹 ناگفته‌های تحولات اخیر یمن

📝#تحلیل_کوتاه 

📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻 عملیات سریع انصارالله در البیضاء که صرفا با هدف سرکوب فتنه العواضی شروع شد، به‌دلیل همکاری قبایل بومی همچنان ادامه داشته و به پیشروی‌های سریع در مدیریت‌های جنوبی استان مأرب انجامیده است:

🔶 استفاده گسترده و بی‌وقفه انصارالله از موشک برای درهم کوبیدن تأسیسات و استحکامات استراتژیک ائتلاف در داخل و خارج یمن از نکات قابل توجه روزهای اخیر است که رفتار توأم با عصبانیت و استیصال سعودی‌ها را در پی داشته است.

🔶 عصبانیت و شگفتی سعودی‌ها و مقامات آمریکایی‌ از قدرت موشکی انصارالله در عملیات بازدارندگی چهارم باعث شد تا سعودی‌ها در مقام تلافی، حملات کور هوایی به صنعا و صعده را شدت ببخشند، هر چند به‌خوبی دریافته‌اند که حملات هوایی به‌عنوان مهم‌ترین برگ برنده آن‌ها در یمن نیز فاقد اثرگذاری سابق است. آزادسازی برخی کشتی‌های توقیفی حامل سوخت برای انصارالله پس از عملیات بازدارندگی چهارم را باید در همین راستا تحلیل‌ کرد. 

🔶 استقرار هوشمندانه سامانه‌های پدافندی در اطراف مأرب و عملیات اخیر در مدیریت ردمان استان البیضاء، امکان پشتیبانی موثر هوایی را از دشمن سلب کرد. بمباران‌های با ارتفاع بالا و غیردقیق هواپیماهای سعودی شاهد این مدعاست که تلفات و تخریب اصلی آن متوجه بازارها، اماکن عمومی و غیرنظامیان بوده است.

🔶 دامنه پیش‌روی انصارالله در جنوب مأرب و جبهات العبدیه و قانیه وسعت زیادی پیدا کرده و از مناطق پایین دستِ «عقبه الرخیم» در «ماهلیه» تا جنوب «خرفان» در مدیریت «العبدیه» امتداد دارد. کاهش توان و تمرکز دشمن در دیگر جبهه‌ها، خنثی شدن امکان پشتیبانی موثر هوایی و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره مأرب از مواهب همکاری قبایل منطقه با انصارالله است.

🔶 نکته قابل ذکر در نبردهای العبدیه، پیش‌قراولی گردان «اویس قرنی» متشکل از اهالی العبدیه و به فرماندهی «صخرمحمد بلغیث» در حمایت از انصارالله است. فرمانده جوانی که پیش از این نیز بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، حضور مؤثری در جبهات مرزهای جنوبی عربستان داشته است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه