امارات فراتر از عادی‌سازی به سمت ائتلاف با تل‌آویو پیش می‌رود

نماینده عرب کنست طی یادداشتی با اشاره به علنی شدن پروژه‌های مشترک ابوظبی با تل‌آویو به بهانه مبارزه با کرونا، این اقدام را فراتر از عادی‌سازی روابط دو طرف به دلیل شرایط کنونی و یک طرح سازمان‌دهی شده برای علنی کردن تدریجی ائتلاف دو طرف علیه حقوق ملت فلسطین دانست.

 پس از آنکه رادیو رژیم صهیونیستی، روز گذشته (جمعه – ۳ ژوئیه) اعلام کرد که دو شرکت دولتی این رژیم با شرکت G۴۲ امارات توافق همکاری در زمینه «تکنولوژی برای مبارزه با ویروس کرونا» امضا کرده‌اند و سپس رسانه‌های اماراتی نیز این خبر را تایید و علنی کردند، جمال زحالقه نماینده عرب عضو کنیست رژیم صهیونیستی طی یادداشتی که در روزنامه «القدس العربی» منتشر شد، به این امر واکنش نشان داد.

 امارات در تاریخ بیست و ششم ماه ژوئن امسال (ششم تیرماه) رسما اعلام کرد که پروژه‌های مشترکی را با رژیم صهیونیستی در زمینه پزشکی و مبارزه با کرونا آغاز کرده است و حال این نماینده عرب در کنست این‌چنین تحلیل می‌کند که چنین اقدامی صرفا یک برقراری رابطه ساده که شرایط گذار کنونی موجب تحمیل آن شده نیست و فراتر از آن یک اقدام کاملا سازمان‌دهی شد برای ایجاد ائتلاف علنی با آمریکا و اسرائیل علیه حقوق ملت فلسطین است.

وی نوشت: اعلام خبر امضای توافق میان شرکت  G۴۲ امارات با شرکت صنایع نظامی «رافائل» و «صنایع هوایی اسرائیل» به منزله وارد کردن خنجر از پشت به ملت فلسطین و تک‌تک پسران و دختران آن است. در این روزها که طرح خطرناک الحاق و معامله قرن مطرح است که از بدترین و وحشتناک‌ترین طرح‌های تاریخ برای حل و فصل قضیه فلسطین به شمار می‌روند، یک کشور عربی را می‌بینیم که بی هیچ شرمی از توسعه روابط با اسرائیل پرده بر می‌دارد و رسما از طریق رسانه‌ها این امر را اعلام می‌کند و آشکارا از بنیامین نتانیاهو که در حال نسل کشی علیه حقوق سیاسی ملت فلسطین است، حمایت می‌کند.

«همه جهان بر سر طرح الحاق به نتانیاهو حمله کردند و امارات روابطش را با آن گسترش می‌دهد و به آن اجازه می‌دهد که این گونه لاف بزند که «هرچه قدر قوی‌تر و بزرگ‌تر باشیم، دشمنانمان را مهار می‌کنیم و دوستانمان را به خود نزدیک‌تر می‌کنیم.» او فلسطین را دشمن خود و امارات را در سنگر دوستانش قرار می‌دهد. به من بگو دوستت کیست تا بگویم که کیستی؟»

«آیا در چنین شرایطی، این احمقانه نیست که بگوییم، امارات مخالف طرح الحاق است و در این‌باره نامه‌ها و پیام‌های به دولت آمریکا داده است؟ حقیقت این است که امارات و [برخی کشورهای عربی همسو با آن] می‌خواهند که معامله قرن را به عنوان یک بسته واحد به صورت کامل بر رهبران فلسطین تحمیل کنند و می‌گویند که اجرای طرح الحاق (که بندی از بندهای این معامله است) به صورت یک‌جانبه مانع اجرای طرح آمریکایی و در نتیجه موجب دفن کامل آن می‌شود. لذا امارات و کشورهای دیگر همسو با آن، دولت ترامپ می‌گویند که آنها از آمریکایی‌ها آمریکایی تر هستند و معتقدند که اجرای طرح الحاق طرح رئیس‌جمهور آمریکا را به شکست می‌کشاند.»

زحالقه می‌نویسد که امارات و سایر کشورهای عربی همسو با آن در واقع به آمریکا ابلاغ کردند که آماده‌اند با محاصره رهبری فلسطین، آن را به ورود به مسیر اجرای معامله قرن متقاعد کنند و این امر را با وسوسه‌های مالی و مجموعه‌ای از فشارها و تحریم‌ها محقق می‌سازند. اگر رهبری فلسطین[تشکیلات خودگردان] به این امر متقاعد نشود، امارات که دچار جنون خودبزرگ‌بینی است معتقد است که می‌تواند این رهبری فلسطین را کنار بگذارد و رهبری جدیدی را جایگزین کند که با موضع امارات، آمریکا و اسرائیل همسو باشد.

«کاملا مشخص است که نتانیاهو دروغ‌گو است اما زمانی که خطاب به فلسطینی‌ها می‌گوید روابطش با برخی کشورهای عربی بهتر از رابطه آنها با فلسطین است، دیگر دروغ نمی‌گوید.»

«سال پیش به همراه برخی از دوستان با وزیر خارجه یکی از کشورهای اروپایی دیدار داشتم. در این دیدار این وزیر به ما گفت که نتانیاهو زمانی که وزرای کشورهای اروپایی را دیدار می‌کند در پاسخ به انتقادات آنها می‌گوید: ” از کار شما تعجب می‌کنم که چرا علیه من هستید. برخی کشورهای مهم عربی با من هستند . اگر من مخالف عرب‌ها بودم که آنها با من همراه نبودند!”». 

«نتانیاهو وانمود می‌کند که فرومایگی شخصیت دوستان عرب خود را که بیشتر با او همراه هستند تا فلسطینی‌ها و عرب‌ها، درک نمی‌کند. روابط امارات و اسرائیل که بخش عمده آن محرمانه است، بر اساس برنامه‌ای سازمان‌دهی شده در حال برملا شدن است و هدف از آن کاملا سیاسی و اعلام ائتلاف آمریکایی – عربی و اسرائیلی آشکار در منطقه در مقابله “خطر هسته‌ای و راهبردی ایران” است. شیوه تبلور این ائتلاف نیز با زیرپا گذاشتن حقوق ملت فلسطین و رهایی همپیمان اسرائیل از آن است.»

«درست است که امارات به عنوان یک کشور عربی، هیچ سودی از رابطه با اسرائیل ‌نمی برد اما خودبینی و استکبار رهبری آن که مرزی نمی شناسد می‌خواهد خود را به عنوان طرفی نشان دهد که تا زمانی که ترامپ پشت سر آن است، اهمیتی برای ملت فلسطین و امت عربی قائل نیست. در زمان ریاست‌جمهوری اوباما که به دنبال مصالحه با ایران بود، امارات و سایر کشورهای عربی به ائتلاف با نتانیاهو که با هرگونه تفاهم با ایران مخالف بود، روی آوردند. دوره اوباما به پایان رسید و ترامپ آمد که موضع او کمتر از نتانیاهو نبود لذا چرا باید دیگر به نتانیاهو متوسل شوند. به عبارت دیگر کسی که ترامپ را دارد چه نیازی به نتانیاهو دارد؟»

«آنچه که بر خطر اقدام امارات در اعلام توافق همکاری با صنایع نظامی اسرائیل می‌افزاید، این است که این اقدام تنها یک گام نیست که شرایط گذار، موجب تحمیل آن شده باشد بلکه این امر در چارچوب سیاست حرکت به  سوی امری آشکار که ائتلاف با اسرائیل و نه صرفا برقراری روابط با آن، می‌گنجد. ائتلاف با اسرائیل مستلزم دشمنی با ملت فلسطین و همراهی با تجاوزهای‌ مستمر و مداوم اسرائیل علیه حقوق این ملت و سرزمین و وطن آن است.»

رئیس حزب «التجمع الوطنی فی أراضی ۴۸» در پایان نوشت: «ما پیشتر خواستار یک تحرک فلسطینی و بین‌المللی برای کنترل و مهار نتانیاهو و اسرائیل بودیم و اکنون به شدت به مهار توطئه امارات که از سوی ایالات متحده و برخی کشورهای حاشیه خلیج [فارس] حمایت می‌شود، نیاز داریم. ما به شدت به یک موضع عربی و فلسطینی قدرتمند برای بازداشتن رهبری امارات از ائتلاف با نتانیاهو و ترامپ علیه ملت فلسطین نیاز داریم. اگر امارات نمی‌خواهد از فلسطین حمایت کند دست‌کم دست از سر آن بردارد. [متاسفانه] کار به جایی رسیده است که بی طرف نگه داشتن برخی کشورهای عربی در قبال فلسطین، خود دستاورد مهمی است.»

انتهای پیام/م

 

    • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
    •  

    • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه