حکمی بی‌اعتبار جهت نمایش قدرت

یک قاضی فدرال در واشنگتن هفته گذشته حُکم توقیف محموله سوخت چهار نفتکش بلا، برینگ، پاندی و لونا که از ایران عازم ونزوئلا هستند را صادر کرد.

♦️ حکمی بی‌اعتبار جهت نمایش قدرت

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 یک قاضی فدرال در واشنگتن هفته گذشته حُکم توقیف محموله سوخت چهار نفتکش بلا، برینگ، پاندی و لونا که از ایران عازم ونزوئلا هستند را صادر کرد. این حکم به درخواست چند دادستان فدرال انجام شد که از سوی ترامپ مأموریت یافتند تا به بهانه نقض تحریم‌های آمریکا درصدد توقف مبادله سوخت میان ایران و ونزوئلا برآیند.

🔸 با توجه به فقدان اعتبار حقوقی این حُکم خارج از حوزه قضایی آمریکا و به‌ویژه آب‌های بین‌المللی، به نظر می‌رسد آمریکا با این اقدام در پی اهداف زیر باشد:

۱- قدرت‌نمایی در این مورد در قیاس با مورد قبلی ارسال نفتکش‌ها به ونزوئلا؛ در مورد پیشین علی‌رغم حضور ناوهای نظامی در نزدیکی ونزوئلا، اقدامی برای توقف نفتکش‌ها انجام نشد.

۲- زمینه‌سازی برای جلب همکاری دیگر دولت‌ها برای توقیف نفت‌کش‌ها در مسیر خلیج فارس تا باب‌المندب؛ همانند آنچه که سال گذشته به وقوع پیوست و نفت‌کش گریس۱ توسط دولت محلی جبل‌الطارق وابسته به بریتانیا توقیف شد.

۳- ارعاب‌ ناخدایان و پرسنل فنی نفت‌کش‌ها و هم‌چنین تاجران و بازرگانان برای اجتناب از همکاری با ایران در خنثی‌سازی تحریم‌ها.

۴- دستاوردسازی هر چند اندک در سیاست خارجی جهت انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی‌ها و بحران‌های داخلی آمریکا.

🔸 با وجود حکم صادره، اراده سیاسی آمریکا برای اجرای آن بسیار بعید است. زیرا علاوه بر بی‌اعتباری حقوقی آن در آب‌های بین‌المللی، نگرانی از عمل متقابل ایران در خلیج فارس نیز می‌تواند آن‌ها را از اقدام در این خصوص بازدارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه