تشدید جنگ سایبری یا فضاسازی تبلیغاتی؟!

بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیر، بخشی از تأسیسات مجتمع غنی‌سازی‌ نطنز دچار آتش‌سوزی شد که سناریوهای متعددی درباره علت آن مطرح شده است و اعلام نکردن علت حادثه، گمانه‌زنی‌ها درباره منشاء خارجی را تقویت کرده است.

🔹 تشدید جنگ سایبری یا فضاسازی تبلیغاتی؟!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻 بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیر، بخشی از تأسیسات مجتمع غنی‌سازی‌ نطنز دچار آتش‌سوزی شد که سناریوهای متعددی درباره علت آن مطرح شده است و اعلام نکردن علت حادثه، گمانه‌زنی‌ها درباره منشاء خارجی را تقویت کرده است.

🔶 رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی با انتساب این حادثه به اقدامات خرابکارانه اسرائیل ادعاهای متفاوتی را در مورد چگونگی وقوع آن مطرح کرده‌اند؛ حمله هوایی با جنگنده های اف ۱۶ یا اف ۳۵، کار گذاشتن دستگاه انفجاری و حمله سایبری از جمله این ادعاها بوده است. جدای از غیرواقع‌بینانه بودن برخی احتمالات مطرح شده، این تناقض در ادعاها به خوبی بی‌اساس بودن آن‌ها را نشان می‌دهد.

🔶 با این حال احتمال خرابکاری (از سوی بازرسان آژانس، جاسوس های آمریکایی صهیونیستی یا عوامل داخلی آن ها) منتفی نیست و به علاوه نباید منکر شد که با توجه به دگرگونی‌های فناورانه عصرکنونی و شیفت پارادایمی در شیوه‌های حفاظتی و دفاعی، اهمیت فضای سایبری به عنوان حیطه‌ای جدید از نبرد میان کشورها به طور عام، و بین ایران و رژیم صهیونیستی به طور خاص در حال فزونی است.

🔶 عملیات «بازی‌های المپیک» و ویروس «استاکس‌نت» نمونه برجسته اقدام خرابکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران در فضای سایبر است. اخیراً نیز روزنامه واشنگتن‌پست مدعی شده است که رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله سایبری‌ ایران به «تاسیسات آب اسرائیل» یک حمله سایبری علیه تاسیسات «بندر شهید رجایی ایران» صورت داده است.

🔶 بعد از حمله سایبری ادعایی به تاسیسات آب رژیم صهیونیستی ، رئیس اداره سایبری این رژیم گفته است «زمستان سایبری بین ایران و اسراییل بسیار زودتر از آن چه که او گمان می‌کرده فرا رسیده است». یکی دیگر از مقامات این رژیم در این خصوص گفته است: «این حمله با آغاز موجی از حملات متقابل ایران و اسرائیل به زیرساخت‌های غیرنظامی یکدیگر، سناریویی غیرقابل پیش‌بینی در زمینه مدیریت خطرات ایجاد کرده است».

🔶 این نوع اظهارات و دامن زدن به چنین شایعاتی خواه ریشه در واقعیت داشته باشد یا نه، نشان‌دهنده این است که جبهه سایبری به عنوان بخشی از منازعه چندجبهه‌ای میان ایران و رژیم صهیونیستی به شدت فعال است و رژیم صهیونیستی در استفاده از سلاح سایبر علیه ایران نه تنها در حوزه تاسیسات هسته‌ای و نظامی بلکه در حوزه زیرساخت‌های مدنی نیز تردیدی ندارد. امری که لزوم اتخاذ روش و ابزار مناسب پدافند اطلاعاتی را برجسته می‌کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه