انگیزه‌های شخصی پمپئو در ترور سردار سلیمانی

شبکه جهانی بی‌بی‌سی طی یادداشتی به بررسی این فرضیه پرداخته که پمپئو وزیر خارجه آمریکا چه انگیزه‌هایی جهت زمینه‌چینی برای ترور سردار سلیمانی داشته است؟

♦️ انگیزه‌های شخصی پمپئو در ترور سردار سلیمانی

 

#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 شبکه جهانی بی‌بی‌سی طی یادداشتی به بررسی این فرضیه پرداخته که پمپئو وزیر خارجه آمریکا چه انگیزه‌هایی جهت زمینه‌چینی برای ترور سردار سلیمانی داشته است؟ نویسنده در ابتدا بیان می‌دارد که در میان دولت‌مردان ترامپ، کمتر کسی مانند پمپئو بر موضوع ایران متمرکز شده، زیرا هیچ‌کس سابقه مواجهه او با دولت ایران در حوزه‌های اختلافی را ندارد.

🔹 پمپئو اوایل زمستان ۱۳۹۴، زمانی که نماینده کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا بود، اعلام کرد می‌خواهد به همراه تنی چند از نمایندگان کنگره برای ملاقات با زندانیان آمریکایی، نظارت بر دهمین دوره انتخابات مجلس و بازدید از مراکز هسته‌ای، به ایران سفر کند.

🔹 او یک سال بعد از سوی ترامپ به عنوان رییس سیا منصوب و به طور ویژه‌ای بر سپاه پاسداران در عراق و به‌خصوص بر شخص سردار سلیمانی متمرکز شد و نوعی رقابت شخصی با وی در ذهنیت پومپئو شکل گرفت. به همین جهت همواره مترصد فرصتی برای حذف او با هدف اعلام یک پیروزی در برابر نفوذ ایران در عراق بود.

🔹 مایکل پرگرت، افسر اطلاعاتی سابق ارتش آمریکا در عراق، پس از ترور سردار سلیمانی طی توضیحاتی در کنگره گفت: «پمپئو نقش مهمی در اقناع ترامپ به این عملیات داشت. او معتقد بود هیچ ضربه‌ای به ایران حتی بیرون‌راندن نیروی دریایی‌اش از خلیج فارس یا انهدام یک سایت هسته‌ای‌اش، برابر با قاسم سلیمانی نیست، زیرا مهم‌ترین فرد در کنار آیت‌الله [خامنه‌ای] است.»

🔹 دلیل موفقیت پمپئو در کسب موافقت ترامپ آن است که به گفته استیو بنون، مغز متفکر کمپین ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ و مشاور سابقش در کاخ سفید «پمپئو برای ترامپ بیش از یک وزیر خارجه است. او به‌طور غیررسمی وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و رییس سیا نیز می‌باشد».

🔹 مقاله بیان می‌دارد که پس از تمرکز ویژه پمپئو بر سردار سلیمانی در دوره مدیریت سیا، دیگر عاملی که او را به این جنایت ترغیب کرد، تعلق خاطر او به مسیحیت اوانجلیستی است که از فرقه‌های حامی صهیونیسم در میان فرقه‌های مختلف مسیحیت است. این گرایش نقش مهمی در پیروی پمپئو از مطامع زیاده‌خواهانه رژیم صهیونیستی دارد.

🔸 با توجه به انتقادهایی که از ترور سردار سلیمانی در محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا وجود دارد، تبیین این نکته که پمپئو با اولویت‌بخشی به انگیزه‌های شخصی به اقدامی مبادرت می‌کند که به‌زعم بسیاری از سیاست‌ورزان آمریکا از هر دو حزب، منافع و حتی جان نظامیان این کشور را به خطر انداخته، می‌تواند کارنامه سیاسی او را بیش از پیش تحت‌الشعاع قرار دهد.

منبع

📝 (https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51069090)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه