ترور کارشناس مشهور عراقی و فرضیات پیشِ رو

شب گذشته و در رویدادی مهم، «هشام الهاشمی»، تحلیل‌گر مشهور و برجسته عراقی از سوی افراد مسلح به قتل رسید.

♦️ترور کارشناس مشهور عراقی و فرضیات پیشِ رو

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 شب گذشته و در رویدادی مهم، «هشام الهاشمی»، تحلیل‌گر مشهور و برجسته عراقی از سوی افراد مسلح به قتل رسید. درباره این ترور و فرضیات پیشِ رو، نکات زیر، قابل تأمل به نظر می‌رسد:

🔶 هشام الهاشمی، تحلیل‌گر اثرگذار و مورد ارجاعی در فضای رسانه‌ای عراق محسوب می‌شد که بیشتر نوشته‌های وی درباره گروه‌های تروریستی ازجمله داعش بود. وی ازجمله چهره‌های نزدیک به محور مقاومت محسوب نمی‌شد و البته با وجود نظرات و دیدگاه‌های انتقادی نسبت به ایران و گروه‌های عراقی، الهاشمی را نمی‌توان در زمره مخالفان برجسته مقاومت در عراق تقسیم‌بندی کرد.

🔶 الهاشمی با وجود اینکه دیدگاه‌هایی نزدیک به مصطفی الکاظمی داشت در موضوعاتی مانند مبارزه با شیوع بیماری کرونا و کاهش حقوق بازنشستگان، مخالفت خود با اقدامات دولت را اعلام کرد. وی همچنین مخالف خروج نیروهای آمریکایی از عراق و از حامیان حصر سلاح در دست دولت محسوب می‌شد.

🔶 در ساعات نخست پس از ترور الهاشمی، برخی صفحات مجازی منتسب به گروه داعش، این ترور را بر عهده گرفتند. با این وجود تا لحظه نگارش این سطور، بیانیه‌ای رسمی ازسوی داعش منتشر نشده است. در طرف مقابل اما، گروه‌های ضد مقاومت از همان ساعات نخست تلاش کردند تا کتائب حزب‌الله را مسئول ترور الهاشمی معرفی کنند. ورود سریع «غیث التمیمی»، چهره مشهور ضد مقاومت برای اتهام‌زنی به کتائب، قابل تأمل است.

🔶 خط تحلیلی دیگر اما معتقد است نیروهای ضد مقاومت در عراق با هدف ایجاد چالش‌های سیاسی و امنیتی برای حشدالشعبی به‌ویژه کتائب حزب‌الله، دست به چنین تروری زده‌اند تا برای مدتی پس از ماجرای دستگیری تعدادی از نیروهای کتائب حزب‌الله، این ترور را به مقاومت منتسب کنند. براین اساس فارغ از ناهمخوانی ایدئولوژیک حشدالشعبی با چنین اقداماتی، به نظر می‌رسد نه‌تنها منافعی از ترور الهاشمی برای جریان مقاومت متصور نیست، بلکه اساساً ترور وی به زیان جریان مقاومت در عراق است.

🔶 اگرچه یافتن عاملان و آمران این ترور، موضوع پیجیده‌ای است که از هم‌اکنون نمی‌توان درباره آن قضاوتی داشت، اما رویداد دیشب ازجمله ترورهایی محسوب می‌شود که بستر زمانی وقوع آن نشان می‌دهد اهدافی فراتر از ترور یک شخص در میان بوده است. در این میان اما باید منتظر واکنش مصطفی الکاظمی به این ترور ماند. واکنشی که احتمالاً فراتر از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و عزل فرمانده لشکر اول پلیس فدرال عراق باشد. در مجموع این پرسش مهم اما وجود دارد که آیا ترور الهاشمی، مقدمه‌ای برای اقدامات بعدی است؟

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه