لحظه‌شماری مقام صهیونیستی برای ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت

یعقوب ناگل، مسئول بخش سیاست‌های دفاعی در شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی از 2011 تا 2015 و رییس این شورا از 2016 تا 2017 طی یادداشتی در نشریه نیوزویک خواستار ارسال پرونده ایران از شورای حکام آژانس انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل و فعال‌سازی مکانیسم ماشه برای پایان توافق برجام شده است.

♦️ لحظه‌شماری مقام صهیونیستی برای ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 یعقوب ناگل، مسئول بخش سیاست‌های دفاعی در شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ و رییس این شورا از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ طی یادداشتی در نشریه نیوزویک خواستار ارسال پرونده ایران از شورای حکام آژانس انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل و فعال‌سازی مکانیسم ماشه برای پایان توافق برجام شده است.

🔹 وی بیانیه اخیر شورای حکام را به منزله تخطی ایران از ان‌پی‌تی در نظر گرفته و معتقد است لحن نسبتاً معتدل بیانیه که صرفاً خواستار دسترسی بازرسان آژانس شده، از ضمانت کافی برخوردار نیست. بلکه باید اعلام می‌کرد ایران در صورت عدم همکاری، چه مجازاتی در انتظار دارد.

🔹 نویسنده که گمان دارد تحریم‌های بین‌المللی در اوایل دهه ۹۰ علت گرایش ایران به مذاکره و پذیرش برجام بوده، بدون آن‌که اقدام دولت پیشین آمریکا در شناسایی رسمی حق غنی‌سازی و آمادگی برای اعطای امتیازهای اقتصادی به ایران را مد نظر قرار دهد، پیشنهاد می‌کند با فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، ایران وادار به مذاکره مطلوب غرب شود.

🔹 او با پیش‌فرض تداوم بدگمانی آژانس به ایران، پیشنهاد می‌کند مدیر آژانس حداکثر تا یک ماه پس از صدور بیانیه، عدم همکاری ایران را به شورای حکام ارجاع دهد و این نهاد نیز حداکثر تا یک ماه یعنی تا پیش از پایان آگوست ۲۰۲۰، پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل بازگرداند.

🔸 رفع تحریم‌های تسلیحاتی در اکتبر ۲۰۲۰ و احتمال بازگشت آمریکا به برجام در صورت شکست ترامپ در انتخابات، مهم‌ترین نگرانی‌ رژیم صهیونیستی از تداوم حیات توافق هسته‌ای است. ولی آن‌ها هیچ جایگزینی برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران ندارند، به همین دلیل صرفاً بر تشدید فشارهای اقتصادی و تهدید به حمله نظامی اصرار می‌ورزند.

منبع

(https://www.newsweek.com/iaea-board-resolution-criticizing-iran-only-first-step-opinion-1513504)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه