دریای چین جنوبی؛ مسئله‌ای منطقه‌ای یا بحرانی بین‌المللی؟

مناقشات پیرامون دریای چین جنوبی را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد. نخست اختلافاتی است که میان کشورهای پیرامون این دریا وجود دارد که سابقه این اختلافات نه به سال‌های اخیر که به دهه‌های پایانی قرن گذشته بازمی‌گردد.

♦️ دریای چین جنوبی؛ مسئله‌ای منطقه‌ای یا بحرانی بین‌المللی؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 مناقشات پیرامون دریای چین جنوبی را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد. نخست اختلافاتی است که میان کشورهای پیرامون این دریا وجود دارد که سابقه این اختلافات نه به سال‌های اخیر که به دهه‌های پایانی قرن گذشته بازمی‌گردد. دوم نقشی است که این دریا در صحنه رقابت میان دو قدرت جهانی یعنی آمریکا و چین ایفا می‌کند که این موضوع اغلب به سال‌های اخیر و نشأت‌گرفته از نگاهی است که دولت آمریکا به چین به عنوان یک تهدید و رقیب نوظهور داشته و دولت ترامپ آن را تشدید کرده است.

🔸 برای کشورهای منطقه از جمله فیلیپین، ویتنام، برونئی و مالزی، اهمیت دریای چین جنوبی اغلب ناظر بر مزیت‌های اقتصادی آن است. موقعیت جزایر مهم و استراتژیک پاراسل و اسپراتلی و تپه‌های دریایی متعدد به گونه‌ای است که تسلط هر یک از کشورها بر این جزایر می‌تواند به منزله تسلط آنها بر این دریا و آبراه مهم بین‌المللی باشد. برآورد می‌شود که ۱۱ میلیارد بشکه نفت قابل استخراج و ۱۹۰ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی در این منطقه وجود دارد. ضمناً دریای چین جنوبی اهمیت بسیاری در امنیت غذایی کشورهای منطقه داشته و منبع غنی ماهی‌گیری محسوب می‌شود.

🔸 حدود یک سوم تجارت دریایی جهان از طریق دریای چین جنوبی انجام می‌شود و ۸۰ درصد واردات انرژی چین و ۴۰ درصد کل تجارت خارجی چین به واسطه این دریا صورت می‌گیرد. چین به دنبال حفظ سیطره اقتصادی خود بر این منطقه از طریق گسترش تسلط خود بر جزایر و منابع انرژی آن، حتی به قیمت استفاده از قوای نظامی خود است. کشورهای دیگر منطقه، با وجود اینکه از حجم بالای تجارت خارجی چین از این طریق سود برده اما برای کسب منافع بیشتر اقتصادی ناچار به برخورد با این کشور هستند. این کشورها به خصوص فیلیپین و ویتنام توان مقابله با چین را به تنهایی ندارند بنابراین از کمک یک قدرت فرامنطقه‌ای همچون آمریکا با وجود اختلافات دیرینه با این کشور، استقبال می‌کنند.

🔸 با ورود آمریکا است که مناقشه‌ای منطقه‌ای به صحنه رویارویی دو قدرت جهانی بدل می‌شود. آمریکا از یکسو خواهان وابستگی نظامی کشورهای منطقه به خود و تحکیم حضور نظامی در مجاورت چین است و از سوی دیگر با میلیتاریستی کردن منطقه به دنبال وادار کردن چین به اختصاص غیربهینه تولید ناخالص ملی به هزینه‌های نظامی است. اشتباهی که خود طی دهه‌های گذشته مرتکب آن شده است. بنابراین رویارویی آمریکا و چین در دریای چین جنوبی را باید در چارچوب «رقابت قدرت بزرگ» و کشاکش‌های اقتصادی دو کشور در صحنه جهانی دانست. موضوعی که با تشدید رقابت‌ها میان آنها می‌تواند به تعمیق بحران در دریای چین جنوبی بینجامد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه