بروکینگز: زیاده‌خواهی آمریکا، مانع تمدید استارت جدید

♦️ بروکینگز: زیاده‌خواهی آمریکا، مانع تمدید استارت جدید

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده بروکینگز طی یادداشتی به قلم استیون‌پیفر سفیر آمریکا در اوکراین از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ و معاون اوراسیای وزارت خارجه آمریکا از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴، مانع اصلی مذاکرات آمریکا و روسیه در تمدید توافق «استارت جدید» را شرایط غیرواقع‌بینانه‌ای دانسته که دولت ترامپ روی میز گذاشته است.

🔹 پیمان استارت جدید آمریکا و روسیه را موظف می‌سازد تعداد کلاهک‌های هسته‌ای‌شان را به حداقل ۱۵۵۰ مورد کاهش دهند. این توافق نقش مهمی در معماری عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای دارد، ولی دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷ تمدید این توافق را به بررسی وضعیت توان هسته‌ای آمریکا و ارزیابی تعهدات روسیه طی این مدت موکول کرد. سرانجام مارشال بیلینگزا، نماینده ترامپ در امور خلع سلاح ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰ شروط آمریکا را اعلام کرد:

۱- ورود چین و شکل‌گیری مذاکرات سه‌جانبه اولین شرط آمریکاست که با مخالفت صریح پکن مواجه شد. زیرا تعداد کلاهک‌های هسته‌ای چین کمتر از یک‌پنجم زرادخانه هسته‌ای آمریکا و روسیه است. نویسنده پیشنهاد می‌کند به جای این شرط زیاده‌خواهانه، آمریکا همراه با کاهش کلاهک‌های هسته‌ای خود و روسیه طبق استارت جدید، از چین در کنار بریتانیا و فرانسه بخواهد که از افزایش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای‌شان اجتناب کنند.

۲- شرط دیگر آمریکا تعمیم استارت جدید به تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک روسیه مانند موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد بود که روسیه آن را منوط به کاهش توان موشکی طرفین در حوزه موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای نمود که ایالات متحده به دلیل تعهدات در ناتو تاکنون تمایلی به پذیرش آن نشان نداده است.

۳- شرط آخر این بود که آمریکا با ادعای عدم اطمینان نسبت به روند کنونی انجام تعهدات، خواستار تنظیم سیستم نظارت و بازرسی شد که هر گونه نقض تعهدات را بلافاصله گزارش کرده و امکان اقدام متقابل را برای طرف دیگر فراهم سازد. این در حالی است که روند توافق بر سر این مسأله به دلیل حساسیت‌های طرفین به بازدیدها از تأسیسات نظامی، بسیار طولانی خواهد بود.

🔸 به نظر می‌رسد با توجه به مطلوبیت‌های این پیمان برای آمریکا مبنی بر جلوگیری از توسعه توان هسته‌ای روسیه، دولت ترامپ درصدد کسب امتیازات بیشتری از این کشور است. در عین حال به نظر می‌رسد با تعیین این شروط دشوار، در صورت عدم تمدید احتمالی، دست به فرافکنی زده و طرف‌ مقابل را مسئول عدم تمدید معرفی خواهد کرد.

منبع

(https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2020/07/01/unattainable-conditions-for-new-start-extension/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه