پیشنهادهای شورای آتلانتیک برای اختلاف‌افکنی در ائتلاف چین و روسیه

اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی ضمن ابراز نگرانی از روند فزاینده همکاری‌های روسیه و چین در موضوعات راهبردی، توصیه‌هایی به آمریکا و متحدان اروپایی‌اش برای حفظ هژمونی غرب در برابر آن‌ها ارائه می‌دهد.

♦️ پیشنهادهای شورای آتلانتیک برای اختلاف‌افکنی در ائتلاف چین و روسیه

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی ضمن ابراز نگرانی از روند فزاینده همکاری‌های روسیه و چین در موضوعات راهبردی، توصیه‌هایی به آمریکا و متحدان اروپایی‌اش برای حفظ هژمونی غرب در برابر آن‌ها ارائه می‌دهد.

🔹 یادداشت با یادآوری علایق ضدغربی رهبران هر دو کشور، مانورهای مشترک نظامی از ۲۰۱۶ بدین‌سو و همکاری در زمینه تولید ماهواره، توسعه خط لوله گاز از سیبری به چین، آرای دیپلماتیک مشترک در مجامع بین‌المللی و گسترش کاربری هوآوی در روسیه را نمونه همکاری‌های مهم این دو در ابعاد مختلف نظامی، اقتصادی، سیاسی و سایبری عنوان نموده است.

🔹 در عین حال معتقد است تأثیرپذیری تصمیم‌های راهبردی از شخصیت رهبران روسیه و چین، فقدان ریشه تمدنی و فرهنگی مشترک و هم‌چنین نگرانی‌های روسیه از ادعاهای چین نسبت به قطب شمال از جمله موانعی است که بر این اتحاد راهبردی سایه انداخته است. بنابراین توصیه‌هایی را به کشورهای غربی ارائه می‌دهد:

۱- از تحریک روسیه علیه چین اجتناب کنید. در عوض، با توجه به اولویت تهدید چین در بلندمدت درصدد مدیریت روسیه در پازلی راهبردی با هدف مهار چین باشید. سعی شود با تهدیدنمایی از توسعه قدرت چین در آسیا، روسیه را از همکاری بیشتر با پکن دور کرد.

۲- سابقه رقابت ژئوپلتیک دو ابرقدرت آسیایی به‌ویژه در دوران شوروی می‌تواند بار دیگر برای توسعه نفوذ غرب به کار آید. در این‌باره از اختلافات آن‌ها مانند عدم پذیرش ادعاهای مسکو درباره اوستیای جنوبی از سوی چین و عدم حمایت روسیه از ادعای پکن درباره دریای چین جنوبی بهره‌برداری شود.

۳- آمریکا به اتحاد بیشتر و محکم‌تری با اتحادیه اروپا روی آورد. این دو در کنار هم حدود ۶۰% تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند در حالی که تولید ناخالص داخلی چین و روسیه جمعاً حدود ۲۰% است.

🔸 هر چند سیاست‌ورزان باسابقه آمریکا و اروپای غربی نسبت به اتحاد چین و روسیه علیه لیبرال‌دموکراسی غرب نگران شده‌اند ولی رویکرد یک‌جانبه‌گرای دولت آمریکا که با تضعیف اتحاد بلوک غرب، به توسعه قدرت‌های رقیب انجامیده، مانعی جهت تحقق پیشنهادات مذکور به نظر می‌رسد.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/content-series/strategic-insights-memos/navigating-the-growing-russia-china-strategic-alignment/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه