مقدمه‌چینی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران

جان‌هانا کارشناس غرب آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا در سال‌های 2001 تا 2004 و مشاور امنیتی دیک‌چنی در این نهاد از 2005 تا 2009، طی یادداشتی با اشاره به فقدان اثربخشی کمپین «فشار حداکثری»، احتمال حمله نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران را مطرح کرده است.

♦️ مقدمه‌چینی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 جان‌هانا کارشناس غرب آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ و مشاور امنیتی دیک‌چنی در این نهاد از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹، طی یادداشتی با اشاره به فقدان اثربخشی کمپین «فشار حداکثری»، احتمال حمله نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران را مطرح کرده است.

🔹 مقاله مدعی است گرچه با وجود کاهش تعهدات از سوی ایران هنوز سطح غنی‌سازی اورانیوم کمتر از ۵% است ولی حجم اورانیوم غنی‌شده بیش از حد مجاز است. با توجه به زمان ۳ تا ۴ ماهه برای افزایش سطح غنی‌سازی از ۴٫۵% به ۲۰%، شکاف زمانی دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای از ۱ سال در برجام، بسیار کاهش یافته است.

🔹 یادداشت با اشاره به بیانیه اخیر شورای حکام آژانس در ایراد اتهام به ایران مبنی بر پنهان‌کاری، مدعی است اگر ایران به موازات افزایش سطح غنی‌سازی به طور مخفیانه موشک‌های بالستیک خود را نیز برای حمل کلاهک هسته‌ای آماده کند، در زمانی بسیار کمتر از برآوردهای اطلاعاتی غرب به بمب اتمی دست خواهد یافت.

🔹 نویسنده معتقد است در صورت عدم همکاری ایران با آژانس و ارسال دوباره پرونده به شورای امنیت، مرگ برجام حتمی است. در ادامه با این فرض که پس از پایان برجام هیچ ضمانتی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای وجود ندارد، تنها راه را حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران قلمداد می‌کند.

🔹 او معتقد است محاسبات رژیم صهیونیستی مقداری با ایالات متحده متفاوت است و گرچه آمریکا خطر جدی از پایان نظارت‌های برجام و احیاناً خروج ایران از ان‌پی‌تی احساس نمی‌کند، ولی ممکن است رژیم صهیونیستی با این تصور که ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها و در فقدان سردار سلیمانی، توان پاسخ‌گویی نداشته باشد، به این حمله مبادرت ورزد.

🔸 با توجه به فضاسازی منفی برخی رسانه‌ها برای سوءاستفاده از اتهام‌های آژانس جهت ترغیب آمریکا به حمله نظامی، لازم است از ابزارهای دیپلماتیک با هدف رفع اتهام از برنامه هسته‌ای ایران استفاده شود.

🔸 در عین حال ضرورت دارد جبهه مقاومت با پاسخ‌گویی به حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به نیروها و تجهیزات گروه‌های مقاومت در سوریه و عراق، بازدارندگی نظامی در مقابل این رژیم را ارتقا دهند تا از خیال هر اقدامی علیه ایران منصرف شود.

منبع

(https://www.realcleardefense.com/articles/2020/06/29/the_clock_is_ticking_on_the_next_iran_nuclear_crisis_115418.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه