دلایل رویکرد خصمانه آمریکا علیه چین

به نوشته تارنمای اینترنتی بی‌بی‌سی انگلیسی، رئیس پلیس فدرال آمریکا 17تیر در اندیشکده راستگرای هادسن ادعا کرد که دولت چین کارزاری چند لایه و چند وجهی را علیه آمریکا آغاز کرده و با به کار گرفتن تمامی ارکان حکومت به دنبال آن است که به هر قیمتی که شده تنها ابرقدرت جهان شود.

♦️ دلایل رویکرد خصمانه آمریکا علیه چین

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 به نوشته تارنمای اینترنتی بی‌بی‌سی انگلیسی، رئیس پلیس فدرال آمریکا ۱۷تیر در اندیشکده راستگرای هادسن ادعا کرد که دولت چین کارزاری چند لایه و چند وجهی را علیه آمریکا آغاز کرده و با به کار گرفتن تمامی ارکان حکومت به دنبال آن است که به هر قیمتی که شده تنها ابرقدرت جهان شود. پیش از این وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که واشنگتن صدور روادید برای برخی مقامات چین را محدود می‌کند زیرا این کشور مانع سفر دیپلمات‌ها، روزنامه‌نگاران و گردشگران آمریکایی به تبت شده است.

🔹 در واکنش وزیر خارجه چین با اشاره به این‌که روابط دو کشور با جدی‌ترین چالش ۴۰ سال اخیر مواجه شده، گفته است افرادی در آمریکا درصدد تبدیل چین به یک دشمن هستند. وانگ می‌گوید چین نمی‌خواهد و نمی‌تواند به یک آمریکای دیگر تبدیل شود. با توجه به این جدال لفظی میان مقامات دو کشور، در تحلیل چرایی اتخاذ چنین رویکردی توسط آمریکا می‌توان چند سطح تحلیل را بیان نمود:

🔸 در سطح اول، برخی معتقدند با توجه به رویکرد اقتصادمحور ترامپ، او با این اقدامات سعی دارد تا نهایت باج‌گیری در حوزه اقتصادی و تعرفه‌ها و… را از دولت چین به عمل آورد و بر اساس آن راندمان اقتصادی مثبت‌تری را به نام خود و از جیب چینی‌ها به ثبت رساند.

🔸 در سطح دوم، پیگیری روابط سه سال اخیر این دو کشور نشان می‌دهد اولاً مواجهه آن‌ها از سطح رقابت به منازعه و حتی مخاصمه تبدیل شده و از حوزه اقتصاد و تجارت به حوزه‌های فناوری اطلاعات (ماجرای جنجال بر سر نسل پنجم اینترنت هوآوی) و کمی پس از آن به حوزه‌های سیاسی مانند کرونا و اکنون نیز به مسائل امنیتی کشیده شده و بیان اظهارات خصمانه دوسویه نیز به بالاترین سطح مقالات دو کشور رسیده است.

🔸 در سطح سوم، نگاه کلان و راهبردی آمریکا در حوزه سیاست خارجی در دوره ترامپ که در «سند چشم انداز استراتژی امنیت ملی» هم در سال ۲۰۱۷ و هم بعد از آن خود را نمایان ساخت، نشان می‌دهد آمریکا به طور آشکار، روسیه و چین را جدی‌ترین تهدید امنیت ملی خود می‌داند و بر این اساس جو خصمانه فعلی از تبعات همین رویکرد است و منحصراً به رویکرد جمهوری‌خواهان و شخص ترامپ مربوط نمی‌شود و تصمیمی مرتبط با لایه عمیق قدرت (deep state) در آمریکا است.

✅ با این تفاسیر به نظر می‌رسد چشم‌انداز چندان روشن و مطلوبی برای روابط آتی چین و آمریکا نمی‌توان متصور بود و درک این مسئله برای کشورهایی چون ایران که هم با آمریکا دچار چالش اساسی‌اند و هم نیازمند همکاری جدی با چین هستند، بسیار حیاتی و مفید خواهد بود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه