هیل: مشکلات عراق ریشه در سیستم سهمیه‌بندی تحمیل شده در سال ۲۰۰۳ دارد

پایگاه خبری آمریکایی نوشت که عمده مشکلات حال حاضر در عراق ریشه در پایه‌ریزی سیستم حکومتی در عراق که در سال ۲۰۰۳ به دست آمریکا صورت گرفت، دارد.

پایگاه آمریکایی هیل در گزارشی با ذکر مشکلات ساختاری و فساد در عراق، نوشت که ریشه این معضلات به سال ۲۰۰۳ و پس از اشغال عراق به دست آمریکا باز می‌گردد.

در این گزارش آمده است که عمده مشکلات فعلی در خصوص مسائل اقتصادی که مسیر انتقال به سمت یک دموکراسی را مسدود کرده؛ طائفی‌گری و نظام سیاسی «دزدسالاری» در عراق است که ثروت کشور را هدر می‌دهد.

هیل همچنین نوشت که نظام سهمیه‌بندی و تقسیم قدرت مهم‌ترین مانع در برابر مبارزه با فساد و ممانعت از هدر رفت ثروت عراق است که در سال ۲۰۰۳ پی‌ریزی شد و اولویت را بر منافع احزاب به جای شایسته‌سالاری داد و یک فرهنگ سیاسی شکل گرفت که قدرت را میان اعضای حزبی که قدرت را در دست دارد؛ تقسیم می‌کرد.

از این رو با هر انتخابات، هر حزب وزارتخانه متبوع خود را به استخدام بیش از پیش کارمندان از میان اعضاء و همراهان وادار می‌کند که باعث افزایش شدید هزینه‌های پرداختی دولت می‌شود؛ به طوریکه در سال ۲۰۰۴، دولت به ۸۵۰۰۰۰ کارمند و در سال ۲۰۱۶ به بیش از هفت میلیون کارمند حقوق می‌داد.

تا کنون بسیاری از صاحب‌نظران و شخصیت‌های عراقی ریشه فساد و ناکارآمدی در این کشور را نظام پارلمانی و سهمیه‌بندی ذکر کرده و در این راستا به خصوص ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» به جد خواستار حاکمیت سیستم ریاستی در عراق است.

انتهای پیام

 

    • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
    •  

    • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه