تجدیدنظرطلبی روسیه و چین در مقابل آمریکا

«چالش اصلی امنیت و رفاه آمریکا، تجدید رقابت راهبردی با قدرت‌های تجدیدنظرطلب چین و روسیه است که قصد دارند الگوی اقتدارگرایانه خود را ترویج کنند.» اندیشکده بروکینگز با ذکر این جمله از سند استراتژی امنیت ملی دولت ترامپ در سال 2018، در گزارشی بیان می‌دارد که این دو قدرت درصدد شکل‌دهی به نظم جهانی پساغرب هستند.

♦️ تجدیدنظرطلبی روسیه و چین در مقابل آمریکا

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 «چالش اصلی امنیت و رفاه آمریکا، تجدید رقابت راهبردی با قدرت‌های تجدیدنظرطلب چین و روسیه است که قصد دارند الگوی اقتدارگرایانه خود را ترویج کنند.» اندیشکده بروکینگز با ذکر این جمله از سند استراتژی امنیت ملی دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸، در گزارشی بیان می‌دارد که این دو قدرت درصدد شکل‌دهی به نظم جهانی پساغرب هستند.

🔹 نویسنده معتقد است ترامپ با تحریم روسیه هم‌زمان با جنگ تجاری با چین، این دو کشور را به هم نزدیک‌تر کرده است. رقابت این دو در دوران جنگ سرد، فرصت بی‌نظیری برای توسعه قدرت آمریکا در آن مقطع زمانی فراهم کرد، ولی فقدان زمینه ایدئولوژیک کمونیستی که در آن دوره موجب تنش میان چین و روسیه شده بود، دلیلی برای تشدید اختلاف در زمان حاضر باقی نگذاشته است.

🔹 آغاز روابط گسترده‌تر مسکو و پکن، به تصمیم آمریکا و اروپا بر تحریم روسیه به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه بازمی‌گردد. نگرانی مشترک نسبت به دخالت غرب در سیاست داخلی نیز به تقویت ائتلاف چین و روسیه در ابعاد زیر انجامید:

✅ از نظر اقتصادی، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه است. تحریم‌های آمریکا علیه دو کشور باعث شد به مبادله با ارزهای دوجانبه روی آورند که حجم مبادلات دلاری این دو در سال ۲۰۱۹ را به کمتر از ۵۰% رساند.

✅ از نظر نظامی، همکاری‌های دوجانبه چین و روسیه در برگزاری مانورهای مشترک، فروش تسلیحات و گشت‌های مشترک هوایی در مناطق مرزی از ۲۰۱۴ بدین‌سو افزایش یافت.

✅ در زمینه فناوری دو قدرت از سال ۲۰۱۹ به سوی همکاری‌هایی در حوزه هوش مصنوعی، ارتباط از راه دور، بیوتکنولوژی و اقتصاد دیجیتال روی آورده‌اند که قراردادهایی در این خصوص برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ منعقد شده است.

✅ در زمینه مبارزه با تهدیدهای امنیتی نیز هر دو دولت همکاری‌هایی در خصوص مقابله با سه تهدید تروریسم، جدایی‌طلبی و بنیادگرایی مذهبی آغاز کرده‌اند.

🔹 در مقاله آمده است که تفاوت ریشه‌های فرهنگی دو کشور در کنار اختلاف منافع اقتصادی و سیاسی در آسیای میانه موانعی در تعمیق این ائتلاف ایجاد خواهد کرد. در عین حال که احتمالاً روسیه نگران صعود چین به رتبه اول اقتصادی جهان و توسعه‌طلبی‌اش در آسیا نیز باشد.

🔸 رقابت جداگانه آمریکا با روسیه در حوزه نظامی و با چین در امور اقتصادی چالش‌های متعددی برای هژمونی غرب ایجاد کرده است. پیوند این دو می‌تواند جنگ سرد دیگری را رقم بزند که این موضوع موجب نگرانی سیاست‌گذاران آمریکایی شده است.

(https://www.brookings.edu/research/russia-and-china-axis-of-revisionists/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه