چرا آزادی مأرب به‌طول انجامید؟

با عملیات سریع و موفق انصارالله در جبهه نهم و جوف و متعاقب آن حرکت از سه جناح به سمت مأرب انتظار می‌رفت پایگاه و مرکز فرماندهی ائتلاف سعودی در خاک یمن نیز سریعاً آزاد شود، اما سعودی‌ها همه ابزارهای مالی، سیاسی و نظامی خود را برای حفظ مأرب که با لایه‌های دفاعی پیچیده‌ای محافظت می‌شد به‌کار گرفتند تا احتمال سقوط آن‌ را به صفر برسانند.

🔹چرا آزادی مأرب به‌طول انجامید؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻با عملیات سریع و موفق انصارالله در جبهه نهم و جوف و متعاقب آن حرکت از سه جناح به سمت مأرب انتظار می‌رفت پایگاه و مرکز فرماندهی ائتلاف سعودی در خاک یمن نیز سریعاً آزاد شود، اما سعودی‌ها همه ابزارهای مالی، سیاسی و نظامی خود را برای حفظ مأرب که با لایه‌های دفاعی پیچیده‌ای محافظت می‌شد به‌کار گرفتند تا احتمال سقوط آن‌ را به صفر برسانند.

🔶پشتیبانی و پوشش گسترده هوایی، همراهی سرسختانه برخی قبایل با عربستان، تصمیم انصارالله به دور نگه داشتن تاسیسات نفت و گاز مارب از مناطق درگیری، تاکتیک گستردگی جبهه‌ها برای کاهش قدرت پوشش هوایی دشمن، انصارالله را به اتخاذ تاکتیک محاصره و نبرد فرسایشی سوق داد.

🔶استان مارب متشکل از ۱۴ مدیریت است. ۵ مدیریتِ رحبه، الجبل، الجوبه، شهر مأرب، حریب، ۹۹ درصد از مدیریت الوادی و ۱۰ درصد از صرواح در کنترل نیروهای منصور هادی است. سه مدیریت حریب القرامیش، بدبده، مجزر، ۹۰ درصد از صرواح و شمال منطقه العلم در مدیریت الوادی را انصارالله در اختیار دارد. جریان اصلی درگیری‌های کنونی مارب در ۴ مدیریت رغوان-مدغل و العبدیه-ماهلیه است.

🔶فشارهای تحقیرآمیز سعودی‌ها بر حزب اصلاح، جدایی روزافزون فرماندهان میدانی و پیوستن آن‌ها به انصارالله را در پی داشته است. اختلافات خونین قبایل هم‌پیمان عربستان و متهم کردن یکدیگر به همکاری با انصارالله، افزایش آمار کشته‌ها در پی حملات متعدد موشکی انصارالله، کمبود و غارت محموله های سوختی، افزایش ترور و انفجار و قطعی برق، فرسایش و فروپاشی جبهه سعودی را سرعت بخشیده است.

🔶به‌رغم نگرانی و ترس سعودی‌ها ازاقدام متقابل انصارالله در انهدام تاسیسات نفتی آرامکو، اما سالم ماندن تاسیسات نفتی مأرب بیش از هرچیز به کنترل نیروهای وابسته به عربستان بر این تاسیسات، وابستگی اقتصادی-رفاهی مردم مأرب به آن و درک عربستان از نارضایتی عمومی در فروپاشی سازمان رزم نیروهای وابسته به خود برمی‌گردد. بنابراین در صورت خروج مأرب از کنترل ‌سعودی‌ها انهدام تاسیسات نفتی آن بسیار محتمل خواهد بود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه