آیا عربستان خواهان سرمایه‌گذاری در عراق است؟

در روزهای اخیر، «مصطفی الکاظمی» دستور تشکیل مجدد شورای هماهنگی عراق-عربستان را صادر کرد. این رویداد، می‌تواند بهانه‌ای برای پرداختن به این پرسش باشد که اساساً عربستان تا چه میزان تمایل به سرمایه‌گذاری در عراق و بهبود وضعیت اقتصادی این کشور دارد؟

♦️ آیا عربستان خواهان سرمایه‌گذاری در عراق است؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 در روزهای اخیر، «مصطفی الکاظمی» دستور تشکیل مجدد شورای هماهنگی عراق-عربستان را صادر کرد. این رویداد، می‌تواند بهانه‌ای برای پرداختن به این پرسش باشد که اساساً عربستان تا چه میزان تمایل به سرمایه‌گذاری در عراق و بهبود وضعیت اقتصادی این کشور دارد؟

🔶 عربستان با وجود روابط نه‌چندان دوستانه با صدام، یکی از ناراضیان حمله آمریکا به عراق و سقوط نظام سیاسی این کشور بود. قدرت‌گیری شیعیان در عراق اما نشان داد که نارضایتی ریاض، چندان بی‌دلیل نبوده است. روابط نامناسب طرفین تا سال ۲۰۱۶ و افتتاح سفارت عربستان در بغداد ادامه یافت.

🔶 در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از تشکیل شورای هماهنگی عربستان و عراق در سال ۲۰۱۷، همواره اخباری از گسترش روابط اقتصادی دو کشور و سرمایه‌گذاری سعودی در پروژه‌های بازسازی عراق منتشر شده است. سرمایه‌گذاری در یک میلیون هکتار زمین‌‌های کشاورزی و اجرای طرح توسعه گذرگاه عرعر در استان الانبار، سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های خورشیدی، صادرات برق با یک‌چهارم قیمت ایران، احداث شهر ورزشی و سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری، ازجمله طرح‌ها و وعده‌های ریاض به بغداد بوده است.

🔶 واقعیات میدانی اما با فهرست بالا فاصله دارد. تقریباً به‌جز بازسازی گذرگاه عرعر، هیچ‌‌یک از وعده‌های عربستان به عراق به واقعیت نپیوسته و ریاض نیز چندان تمایلی به پیگیری آن‌ها نشان نداده است. البته ناپایداری وضعیت سیاسی و امنیتی در عراق و نفوذ ایران در این کشور، موانعی در مسیر نقش‌آفرینی عربستان بوده‌اند.

🔶 عربستان به دلایلی ازجمله مسائل هویتی و مذهبی، خواهان بهبود وضعیت اقتصادی عراق و مشارکت فعال در طرح‌های بازسازی این کشور نیست و به همین دلیل، ریاض حداقل تا آینده میان‌مدت توانایی رقابت با نفوذ اقتصادی تهران و آنکارا در عراق را ندارد. اولویت عربستان تاکنون نقش‌آفرینی فرهنگی-اجتماعی در تحولات عراق و همچنین ایفای نقش «سلبی» در قبال حضور ایران در این کشور بوده است.

✅ با همه این اوصاف اما باید دید آیا نخست‌وزیری الکاظمی و حمایت واشنگتن از وی، ریاض را برای نزدیکی بیشتر به بغداد، مجاب می‌کند؟

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه