توافق نظامی ایران و سوریه و مطلوبیت‌های روسیه

جمهوری اسلامی ایران و سوریه، اخیراً توافق‌نامه همکاری در زمینه‌های نظامی و امنیتی امضا کردند. توافقی که به نظر می‌رسد تقویت سامانه‌های پدافند هوایی سوریه، بخشی از آن باشد. فارغ از جزئیات این توافق، مطلوبیت‌های روسیه نسبت به این همکاری چگونه خواهد بود؟

♦️ توافق نظامی ایران و سوریه و مطلوبیت‌های روسیه

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 جمهوری اسلامی ایران و سوریه، اخیراً توافق‌نامه همکاری در زمینه‌های نظامی و امنیتی امضا کردند. توافقی که به نظر می‌رسد تقویت سامانه‌های پدافند هوایی سوریه، بخشی از آن باشد. فارغ از جزئیات این توافق، مطلوبیت‌های روسیه نسبت به این همکاری چگونه خواهد بود؟

🔶 روس‌ها در سال‌های اخیر تلاش داشته‌اند تا به نوعی نقش بازیگر اصلی و متعادل‌کننده را در تحولات سوریه ایفا کنند. مسکو بدون ورود بی‌محاسبه به منازعات تهران-تل‌آویو، همواره تلاش کرده تا دغدغه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را فهم کند و البته نسبت به نفوذ ایران در سوریه نیز واقع‌بین باشد.

🔶 در سال‌های اخیر با وجود انتشار اخباری مبنی بر انتقال سامانه‌های پدافندی روسیه به سوریه، تقریباً مورد خاصی از واکنش این سامانه‌ها به حملات رژیم صهیونیستی مشاهده نشده است. از این‌رو قاعده تقریباً تثبیت‌شده سال‌های اخیر در منازعه سوریه، حمله تل‌آویو، واکنش پدافندی محدود دمشق و سکوت مسکو بوده است.

🔶 فعال شدن سامانه‌های پدافندی ایران در خاک سوریه اما می‌تواند این معادله تثبیت‌شده را تغییر دهد. از این‌رو اگر تهران و دمشق حقیقتاً در اجرای توافق اخیر جدی باشند، احتمالاً باید منتظر افزایش تنش‌ها در منازعه سوریه و در آینده نزدیک بود. در این چارچوب، رژیم صهونیستی با افزایش حملات به سوریه، تلاش می‌کند تا محموله‌های ارسالی از ایران را هدف بگیرد. در مرحله بعد و در صورت استقرار نهایی سامانه‌های ایرانی، همراه با تحقق اراده جدی برای کاربست آن در مواجهه با حملات تل‌آویو اما می‌توان کاهش تنش‌ها در بلندمدت را انتظار داشت.

✅ بنابراین به نظر می‌رسد روسیه اگرچه در کوتاه‌مدت چندان رضایتی از توافق اخیر تهران-دمشق نخواهد داشت، اما احتمالاً تحقق این توافق را در راستای منافع بلندمدت خود خواهد دید. مسکو نمی‌تواند برای سال‌های متمادی برابر حملات رژیم صهیونیستی به سوریه منفعل بماند. پس بهتر آن‌که سامانه‌های پدافندی ایران، این عامل ثبات‌زدا از تحولات سوریه را برطرف کنند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه