بهره‌برداری چین از جزایر جدید در دریای چین جنوبی و واکنش تند آمریکا

وزیر خارجه آمریکا طی اظهاراتی با انتقاد شدید از چین، بهره‌برداری این کشور از منابع آبی و خشکی در جزایر مورد مناقشه دریای جنوبی چین را غیرقانونی خوانده و آن را بخشی از تلاش پکن برای استقرار «امپراتوری آبی» خود ارزیابی کرده است.

♦️ بهره‌برداری چین از جزایر جدید در دریای چین جنوبی و واکنش تند آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹وزیر خارجه آمریکا طی اظهاراتی با انتقاد شدید از چین، بهره‌برداری این کشور از منابع آبی و خشکی در جزایر مورد مناقشه دریای جنوبی چین را غیرقانونی خوانده و آن را بخشی از تلاش پکن برای استقرار «امپراتوری آبی» خود ارزیابی کرده است. «مایک پمپئو» تاکید کرده که از نظر آمریکا «کارزار قلدرمآبانه» پکن در کنترل این مناطق دریایی نادرست است. او گفته چین عامدانه حقایق را وارونه و قوانین بین‌المللی را مغرضانه تعبیر می‌کند.

🔹چین مناطق وسیعی از دریای چین جنوبی را که تایوان، فیلیپین، ویتنام، بروئنی و مالزی ادعای مالکیت بر آن را دارند، متعلق به خود می‌داند و بر همین اساس هم در جزایر مصنوعی که آنجا احداث کرده، استحکامات نظامی دایر کرده و مدعی است که این منطقه بخشی از «مدار ۹ نقطه» است. همچنین با ساخت جزایر مصنوعی در آنجا و گشت‌زنی دریایی، حضور نظامی خود در این منطقه را گسترش داده است.

🔹هفته گذشته هم چین و هم آمریکا به طور همزمان در این منطقه دریایی مانورهای نظامی برگزار کردند. پدیده‌ای عجیب که نشان از بالا گرفتن تنش میان این دو کشور دارد.

🔸لازم به ذکر است چهار سال پیش دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه هلند ادعای چین بر این مناطق را فاقد وجاهت قانونی دانست، اما در آن زمان آمریکا موضع خاصی در قبال آن نشان داد و اعلام کرد طرف هیچ کشوری را در این مناقشه نخواهد گرفت. به نظر می‌رسد از آنجایی‌ که دولت ترامپ، بارها گفته بنا دارد به آنچه «سیاست شکست خورده ۴۰ سال گذشته در مقابل چین» می‌خواند پایان دهد، می‌توان اظهارات و موضع‌گیری‌های تند اخیر مقامات ارشد آمریکا را در راستای این سیاست کلان ارزیابی نمود.

🔸بنابراین به نظر می‌رسد دخالت آمریکا بر سر منازعه دریای چین جنوبی تنها بخشی از سیاست خصمانه جدید دولت آمریکا علیه چین است که به طور خاص طی یک سال اخیر روند افزایشی چشمگیری پیدا کرده و از حوزه‌های محدودی چون اقتصاد به سایر حوزه‌های اساسی از قبیل فناوری، سیاسی و حتی نظامی و امنیتی کشیده شده است. در این راستا تغییر لحن مقامات ارشد دو کشور نیز کاملاً بی‌سابقه است و نشان از عمق وخامت اوضاع در روابط بین دو کشور دارد.

🔸 هفته گذشته وزیر خارجه چین در پاسخ به اتهامات رئیس FBI گفت: «سیاست فعلی آمریکا در قبال چین مبتنی بر “قضاوت راهبردی نادرست” و پارانویای مک‌کارتی است». این جملات نشان‌دهنده این واقعیت است که چین سطح نزاع میان دو کشور را گسترش‌یافته به حوزه ایدئولوژیک می‌داند. قابل پیش‌بینی است که سطح و کیفیت منازعه دو کشور در آینده نزدیک و میان‌مدت روندی صعودی و افزایشی پیدا خواهد کرد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه