در ایران اشتیاقی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد

نشریه فارین‌پالیسی طی یادداشتی با ارزیابی سیاست «فشار حداکثری» آمریکا بیان می‌دارد که این سیاست نه‌تنها به عقب‌نشینی ایران نینجامیده بلکه به ایمن‌سازی ایران در برابر تشدید فشارها منجر شده است. در حالی که ترامپ امیدوار بود با توافقی جدید دستاوردی مهم در آستانه انتخابات کسب کند.

♦️ در ایران اشتیاقی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 نشریه فارین‌پالیسی طی یادداشتی با ارزیابی سیاست «فشار حداکثری» آمریکا بیان می‌دارد که این سیاست نه‌تنها به عقب‌نشینی ایران نینجامیده بلکه به ایمن‌سازی ایران در برابر تشدید فشارها منجر شده است. در حالی که ترامپ امیدوار بود با توافقی جدید دستاوردی مهم در آستانه انتخابات کسب کند.

🔹 علی‌رغم فشارها، تولید ناخالص داخلی ایران بدون احتساب نفت در ۱۳۹۸ رشدی ۱ درصدی تجربه کرد و ایران تا حدودی توانسته مسیرهای خنثی‌سازی تحریم‌ها را فعال کند. بنابراین برخلاف توهم دولت‌مردان ترامپ، ایران به فروپاشی اقتصادی دچار نشده است. در عین حال که مسئولان نیز واقعیت فشارهای فزاینده بر زندگی مردم را انکار نمی‌کنند.

🔹 طبق این مقاله، مواضع و عملکرد ترامپ هزینه سیاسی مذاکره را در تهران بسیار افزایش داده است. چنان‌چه پس از تبادل زندانیان در ماه اخیر، بسیاری از جمله وزیر امور خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سخن‌گوی دولت تصریح کردند این مسأله ارتباطی به مذاکره با آمریکا ندارد.

🔹 نویسنده بیان می‌کند با وجود خروج آمریکا از برجام، هم‌چنان احتمالی برای گشایش دیپلماتیک وجود داشت و دولت‌های فرانسه و ژاپن نیز برای میانجی‌گری تلاش کردند که با مخالفت ایران نیز مواجه نشد. ولی یک رخداد بار دیگر مذاکره با آمریکا را در ایران به تابو بدل کرد: ترور سردار سلیمانی.

🔹 مقاله با بیان اینکه میلیون‌ها نفر در تشییع پیکر سردار سلیمانی خواستار انتقام شدند، تصریح می‌کند که این جنایت، نفرت از آمریکا را در میان بسیاری از اقشار جامعه ایران گسترش داد. بر همین اساس اکثریت مجلس یازدهم نیز از ابتدا مخالفت خود با هر گونه مذاکره با آمریکا را اعلام کرد.

🔹 نویسنده در پایان به ترامپ تذکر می‌دهد که سیاست خارجی مانند بازار املاک نیست که با بلوف بتوان به موفقیت رسید. زورگویی او در مقابل ایران نتیجه عکس داده و اگر می‌خواهد سیاست خارجی شکست‌خورده‌اش را تا انتخابات نوامبر ۲۰۱۹ تغییر دهد، باید به رویکرد احترام متقابل و بُرد-بُرد بازگردد.

🔸 با وجود توصیه‌های برخی کارشناسان به دولت ترامپ مبنی بر مذاکره با ایران، بسیار بعید است در فرصت کوتاه باقی‌مانده تا انتخابات آمریکا، مذاکره‌ای صورت بگیرد. زیرا نه دولت‌مردان آمریکا تمایلی به تغییر رویه نادرست خود نشان می‌دهند و نه در ایران تمایل و اراده‌ای برای مذاکره با قاتلان سردار سلیمانی وجود دارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه