هدف مزاحمت نیروی هوایی آمریکا برای هواپیمای مسافربری ایران

پنجشنبه‌شب، دو جنگنده آمریکایی با نزدیک‌شدن به هواپیمای مسافربری ماهان‌ایر در پرواز تهران به بیروت که بر فراز آسمان سوریه در حرکت بود، موجب رعب‌ و وحشت مسافران شدند. خلبان مجبور شد برای دورشدن از جنگنده‌ها به‌سرعت ارتفاع هواپیما را کاهش دهد که این موضوع به آسیب دیدن بعضی مسافران انجامید.

♦️ هدف مزاحمت نیروی هوایی آمریکا برای هواپیمای مسافربری ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 پنجشنبه‌شب، دو جنگنده آمریکایی با نزدیک‌شدن به هواپیمای مسافربری ماهان‌ایر در پرواز تهران به بیروت که بر فراز آسمان سوریه در حرکت بود، موجب رعب‌ و وحشت مسافران شدند. خلبان مجبور شد برای دورشدن از جنگنده‌ها به‌سرعت ارتفاع هواپیما را کاهش دهد که این موضوع به آسیب دیدن بعضی مسافران انجامید.

🔹 فرماندهی نیروی تروریستی سنتکام طی بیانیه‌ای مدعی شد:«جنگنده اف-۱۵ آمریکا در جریان یک ماموریت عادی در مجاورت پادگان محل استقرار نیروهای عملیات «عزم راسخ» در تنف سوریه اقدام به بررسی بصری و استاندارد یک هواپیمای مسافربری ماهان ایر از فاصله‌ای ایمن یعنی تقریبا هزار متری کرد».

🔹 دولت آمریکا پیش‌تر در اکتبر ۲۰۱۱ ماهان‌ایر را به اتهام حمل تسلیحات برای نیروی قدس سپاه در سوریه تحریم کرده بود که این تحریم را در ۲۰۱۹ با اتهام «حمل موشک و اقلام هسته‌ای» به‌روز نمود. دولت‌های آلمان و فرانسه نیز به ترتیب در فوریه و مارس ۲۰۱۹ پروازهای این شرکت هواپیمایی به مقاصد این کشورها را لغو کردند.

🔸 با توجه به سابقه خصومت‌ورزی دولت آمریکا با شرکت ماهان‌ایر و زمینه‌سازی برای تحریم پروازهای آن توسط دیگر متحدانش، ادعای «بررسی بصری» یک هواپیمای غول‌پیکر مسافربری از فاصله هزارمتری، توجیه بسیار نامعقولی است. به ویژه که این کریدور، مسیر معمول پرواز ماهان بوده است.

🔸 به نظر می‌رسد این احتمال جدی وجود دارد که مقصود جنگنده‌های آمریکایی، ایجاد خطای محاسباتی برای پدافند سوریه بود تا هواپیمای مسافربری را هدف قرار دهد. همان‌گونه که پیش از این جنگنده رژیم صهیونیستی مسبب هدف‌گیری هواپیمای ایلوشین روسیه توسط پدافند سوریه شد. اهداف این توطئه می‌تواند موارد زیر باشد:

۱- با توجه به تلاش ایران برای ارتقای پدافند هوایی سوریه، این موضوع می‌تواند به تهدیدنمایی از کمک تسلیحاتی ایران به جبهه مقاومت بینجامد که این تهدیدنمایی برای مقابله با رفع تحریم تسلیحاتی ایران به کار خواهد رفت.

۲- تهدیدنمایی از پروازهای ماهان در ادامه تحریم‌های اقتصادی این شرکت با هدف افزایش محدودیت‌های پروازی این شرکت در دیگر کشورها.

۳- جنگ روانی و خدشه بر فعالیت منطقه‌ای ایران در افکار عمومی داخلی کشورمان.

🔸 علاوه بر پیگیری حقوقی این تعرض از سوی دستگاه قضایی، حق هر گونه پاسخ نظامی به این شیطنت نیز برای ایران محفوظ است. گرچه زمان و مکان آن متناسب با اقتضائات کشور تعیین خواهد شد. هم‌چنین لازم است در حوزه رسانه‌ای نیز با تبیین دقیق این حادثه برای مردم، از عادی‌سازی این تعرض و حتی مقصر جلوه دادن سیاست منطقه‌ای ایران توسط رسانه‌های معاند جلوگیری شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه