انفجار در نطنز نتیجه معکوس برای آمریکا خواهد داشت

تارنمای «بولتن دانشمندان هسته‌ای» طی یادداشتی به ارزیابی تبعات انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز پرداخته است. نویسنده با مفروض گرفتن عاملیت رژیم صهیونیستی در این رخداد، معتقد است آن‌ها نه‌تنها سودی از این خراب‌کاری نمی‌برند بلکه با تبعات نامطلوبی مواجه خواهند شد.

♦️ انفجار در نطنز نتیجه معکوس برای آمریکا خواهد داشت

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 تارنمای «بولتن دانشمندان هسته‌ای» طی یادداشتی به ارزیابی تبعات انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز پرداخته است. نویسنده با مفروض گرفتن عاملیت رژیم صهیونیستی در این رخداد، معتقد است آن‌ها نه‌تنها سودی از این خراب‌کاری نمی‌برند بلکه با تبعات نامطلوبی مواجه خواهند شد.

🔹 یادداشت اشاره دارد که این حادثه در مرکز مونتاژ سانتریفیوژها، توسعه برنامه هسته‌ای ایران را به توقفی کوتاه‌مدت و شاید دوماهه دچار کرده ولی نه بیش از یک سال، آن‌گونه که برخی تحلیل‌گران غربی مدعی شده‌اند. همان‌طور که پس از انتشار ویروس اکستاس‌نت نیز مدعی توقف سه تا پنج‌ساله بودند، ولی چنین نشد.

🔹 مقاله بیان می‌کند که خراب‌کاری راهکار پایدار و مطمئنی برای تحدید برنامه هسته‌ای ایران در بلندمدت نیست. زیرا:

۱- با افزایش هشیاری سیستم‌های امنیتی ایران، امکان تکرار این حوادث کاهش می‌یابد.

۲- فعالیت‌ها از سایت‌های قابل دسترس‌ مانند نطنز به مناطق امن‌تر مانند فردو منتقل می‌شود.

۳- دولت ایران را به تعدیل یا حتی توقف همکاری‌های نظارتی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوق می‌دهد.

۴- گروه‌های داخلی را به توسعه برنامه هسته‌ای به حوزه‌های نظامی ترغیب می‌نماید.

🔹 نویسنده در پایان با ابراز امیدواری نسبت به حفظ چارچوب برجام برای مذاکرات آتی، معتقد است غرب به جز دیپلماسی راهی برای تحدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد و خراب‌کاری‌ها گرچه در کوتاه‌مدت توسعه آن را به تأخیر بیندازد ولی در بلندمدت آن را تسریع می‌کند.

🔸 انتشار یادداشت‌هایی از این دست ضمن اینکه نمایان‌گر نگرانی برخی کارشناسان آمریکایی از واکنش ایران است، شکاف در نحوه مواجهه با پرونده هسته‌ای ایران و چگونگی توقف فعالیت‌های هسته‌ای را نیز نشان می‌دهد.

منبع

(https://thebulletin.org/2020/07/explosion-at-natanz-why-sabotaging-irans-nuclear-program-could-backfire/#.Xw8gRB3ei6I.twitter)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http:÷//t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه