سیاست داخلی یا سیاست خارجی؛ عامل تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کدام است؟ (بخش نخست)

کمتر از ۱۰۰ روز دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد. طبیعی است که در هر دوره‌ای از انتخابات ترکیبی از موضوعات داخلی و خارجی در مبارزات انتخاباتی مطرح می‌شود و بسیاری از مباحث این دو حوزه از یکدیگر تأثیر پذیرفته و وابسته به هم هستند.

♦️ سیاست داخلی یا سیاست خارجی؛ عامل تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کدام است؟ (بخش نخست)

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 کمتر از ۱۰۰ روز دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد. طبیعی است که در هر دوره‌ای از انتخابات ترکیبی از موضوعات داخلی و خارجی در مبارزات انتخاباتی مطرح می‌شود و بسیاری از مباحث این دو حوزه از یکدیگر تأثیر پذیرفته و وابسته به هم هستند. با این وجود در برخی دوره‌های انتخاباتی در آمریکا یک موضوع برجسته خارجی بر موضوعات داخلی سایه انداخته و به طور مستقیم انتخابات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

🔸 موضوعی خارجی که که وقوع آن از دایره اختیار تصمیم‌گیران ارشد آمریکایی خارج بوده و این تصمیم‌گیران ناچار بودند با تبعات این بحران خارجی کنار بیایند. در پنجاه سال اخیر می‌توان دو دوره انتخاباتی را نام برد که چنین بوده است. در سال ۱۹۸۰ که بحران گروگانگیری در ایران فضای داخلی آمریکا و انتخابات آن سال را تحت تأثیر قرار داده بود که در نهایت با شکست سنگین جیمی کارتر از رونالد ریگان همراه شد.

🔸 مورد دوم، انتخابات سال ۲۰۰۴ را می‌توان نام برد که اولین انتخابات پس از حادثه یازدهم سپتامبر بود که با جنگ افغانستان و افزایش تصاعدی محبوبیت داخلی جرج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا همراه شد و هنوز تبعات فاجعه‌بار جنگ عراق به طور کامل عیان نشده بود. بنابراین جورج بوش توانست در فضای پس از ۱۱ سپتامبر که احساسات ملی‌گرایانه در آمریکا تقویت شده بود پیروز انتخابات شود.

🔸 بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ توجهات را به میزان زیادی به داخل جلب کرد و این انگاره تقویت شد که مشکلات اقتصادی بیش از آن که منشأ خارجی داشته باشد ناشی از تصمیمات اشتباه و یا سودجویانه هیئت حاکمه آمریکا است. به عنوان مثالی در این راستا می‌توان به جنگ عراق اشاره کرد. عراق و موضوع ادعایی سلاح‌های کشتار جمعی ارتباط چندانی با حادثه ۱۱ سپتامبر نداشت اما بلندپروازی‌های تصمیم‌گیران آمریکایی موجب آغاز این جنگ شد که تبعات انسانی و اقتصادی بسیاری بر عراق و آمریکا برجای گذاشت.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه