سیاست داخلی یا سیاست خارجی؛ عامل تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کدام است؟ (بخش دوم)

می‌توان گفت از انتخابات سال ۲۰۰۸ به این سو نوعی درون‌گرایی بر رقابت‌ها حاکم بوده و مسائل داخلی مرکز ثقل انتخابات بوده است و این روند در انتخابات امسال به اوج خود رسیده است. درون‌گرایی فوق‌الذکر با بحران‌هایی که امسال جامعه آمریکا به طور همزمان با آن‌ها مواجه است تشدید شده است.

♦️ سیاست داخلی یا سیاست خارجی؛ عامل تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کدام است؟ (بخش دوم)

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 می‌توان گفت از انتخابات سال ۲۰۰۸ به این سو نوعی درون‌گرایی بر رقابت‌ها حاکم بوده و مسائل داخلی مرکز ثقل انتخابات بوده است و این روند در انتخابات امسال به اوج خود رسیده است. درون‌گرایی فوق‌الذکر با بحران‌هایی که امسال جامعه آمریکا به طور همزمان با آن‌ها مواجه است تشدید شده است.

🔸 جدا از اعتراضاتی که نسبت به نژادپرستی و رفتار خشن پلیس در بسیاری از شهرهای آمریکا در جریان است، مهمترین دغدغه فعلی مردم آمریکا بحران کرونا و رکود اقتصادی به وجودآمده در این کشور است. در نظرسنجی جدید فاکس‌نیوز ۲۹ درصد از آمریکایی‌ها بحران کرونا را به عنوان مسئله نخست کشور عنوان کرده‌اند. ۱۵ درصد اقتصاد را و ۱۰ درصد نیز مسائل نژادی را مطرح کرده‌اند.

🔸 بنابراین آنچه که در انتخابات امسال تعیین‌کننده خواهد بود نحوه مدیریت بحران‌هایی است که آمریکا در داخل با آنها مواجه است. موضوعی که می‌تواند برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور نگران‌کننده باشد چراکه نظرسنجی‌ها از عدم رضایت بخش بزرگی از جامعه آمریکا از عملکرد وی در بحران‌های اخیر حکایت دارند. این موارد در حالی است که هم‌اکنون بحرانی خارجی که از یک سو مستقیماً به منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا مرتبط باشد و از سوی دیگر بتواند احساسات ملی‌گرایانه را در سطحی وسیع برانگیزد وجود ندارد.

🔸 مسائل مرتبط با چین، روسیه، بحران بازار نفت و یا تحولات خاورمیانه با وجود اینکه برای بخشی از جامعه آمریکا می‌تواند مهم باشد اما هیچکدام پتانسیل تبدیل‌شدن به مسئله‌ای ملی آنگونه که در سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۰۴ اتفاق افتاد را ندارند. ذهنیتی که پس از بحران ۲۰۰۸ بر جامعه آمریکا سایه افکند همچنان بی‌رقیب به مسیر خود ادامه می‌دهد و بحران کرونا نیز این ذهنیت معطوف به داخل را تقویت کرده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه