جنگ اعلام‌نشده علیه ایران

پائول‌پیلار معاون پیشین سیا در بخش مبارزه با تروریسم در یادداشتی در نشریه «ریسپانسیبل‌استیت‌کرفت» حادثه اخیر در تأسیسات نطنز را جنگ اعلام‌نشده آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران قلمداد کرده است.

♦️ جنگ اعلام‌نشده علیه ایران

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 پائول‌پیلار معاون پیشین سیا در بخش مبارزه با تروریسم در یادداشتی در نشریه «ریسپانسیبل‌استیت‌کرفت» حادثه اخیر در تأسیسات نطنز را جنگ اعلام‌نشده آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران قلمداد کرده است.

🔹 نویسنده معتقد است سابقه هر دو دولت علیه ایران در اقدامات ضد امنیتی کاملاً نشان‌گر همراهی‌شان در تشدید این روند است. رژیم صهیونیستی پیش‌تر به ترور دانشمندان هسته‌ای مبادرت کرده بود و آمریکا نیز با ترور سردار سلیمانی وارد فاز درگیری مستقیم نظامی شد.

🔹 وی اشاره دارد این اقدام‌ها هیچ بازدارندگی نسبت به ایران ایجاد نمی‌کند. زیرا بازدارندگی مستلزم دو شرط است: اول اینکه مجازات پس از رفتار نامطلوب اِعمال شود و دوم اینکه به رفتار مطلوب تشویق شود. ولی آمریکا و رژیم صهیونیستی بدون توجه به رفتار ایران به ویژه در پایبندی به برجام، صرفاً درصدد تحمیل درد و رنج بر این کشور هستند.

🔹 پیلار معتقد است منافع ملی آمریکا متفاوت از رژیم صهیونیستی است و نباید در مواجهه با رفتار تهاجمی این رژیم نسبت به ایران سکوت کند. زیرا هدف نتانیاهو از این اقدام‌ها، جلوگیری از تقویت روابط ایران با غرب است و هم‌چنین می‌خواهد افکار عمومی و سیاست‌مداران جهان را از جنایاتش در فلسطین منحرف کند.

🔹 این مقاله بیان می‌دارد حمایت آمریکا از خراب‌کاری‌های صهیونیست‌ها نه‌تنها به تغییر رفتار منطقه‌ای ایران نمی‌انجامد بلکه خطر انتقام‌جویی ایران را افزایش می‌دهد و نهایتاً به استحکام موقعیت رقبای آمریکا یعنی چین و روسیه در غرب آسیا منجر می‌شود.

🔹 یادداشت نهایتاً می‌افزاید که دلیل صبر ایران نسبت به پاسخ‌گویی به حوادث اخیر آن است که رهبران ایران با هوشمندی وضعیت شکننده داخلی ترامپ را رصد می‌کنند و تمایل ندارند با تشدید یک درگیری منطقه‌ای در آستانه انتخابات، شانس پیروزی او را افزایش دهند.

🔸 اگر پاسخ ایران به حادثه نطنز، افزایش ظرفیت غنی‌سازی در فردو و هم‌چنین تحدید نظارت‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد، این پاسخ می‌تواند واکنش مناسبی به گسترش سیاست «فشار حداکثری» از حوزه اقتصادی به حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی باشد. البته در صورت اثبات خرابکارانه بودن این انفجارها پاسخ ایران می‌تواند فراتر از این موارد باشد.

منبع

 

(https://responsiblestatecraft.org/2020/07/14/the-undeclared-war-against-iran/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه