آیا حادثه نطنز یک حمله سایبری بود؟

«موسسه خاورمیانه» طی یادداشتی به قلم مایکل‌سکستون کارشناس سایبری، در سالگرد 10 سالگی انتشار ویروس اکستاکس‌نت با اشاره به این حمله، به ارزیابی حادثه اخیر رخ‌داده در تأسیسات نطنز و احتمال حمله سایبری دیگری از سوی سیا و موساد پرداخته است.

♦️ آیا حادثه نطنز یک حمله سایبری بود؟

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 «موسسه خاورمیانه» طی یادداشتی به قلم مایکل‌سکستون کارشناس سایبری، در سالگرد ۱۰ سالگی انتشار ویروس اکستاکس‌نت با اشاره به این حمله، به ارزیابی حادثه اخیر رخ‌داده در تأسیسات نطنز و احتمال حمله سایبری دیگری از سوی سیا و موساد پرداخته است.

🔹 مقاله احتمال اینکه حادثه اخیر یک حمله سایبری باشد را بسیار پایین قلمداد کرده است. زیرا حمله سایبری متکی به آسیب‌پذیری سیستم‌هاست و تکرار حمله سایبری به تأسیساتی که پس از حمله پیشین، تقویت شده بسیار بعید است. به‌خصوص که معمولاً عمق حملات سایبری در حد اخلال‌های فنی است و نه نابودی زیرساخت‌های فیزیکی.

🔹 یادداشت بیان می‌دارد گرچه انفجار از طریق بمب‌گذاری عوامل نفوذی کار آسانی نیست ولی تکرارپذیری بالاتری نسبت به حملات سایبری دارد. به‌ویژه که توالی انفجارها در خجیر، نطنز، بندری در بوشهر و تأسیسات برقی در اهواز، این انگاره را بیشتر تقویت می‌کند.

🔹 نویسنده معتقد است هدف اصلی حمله ایجاد تأخیر در گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران بوده است. پس از حمله، رسانه‌های غربی با عملیات رسانه‌ای بر عاملیت رژیم صهیونیستی تأکید کرده تا ایران را تحت فشار روانی قرار دهند که یا تلافی نظامی کند یا حداقل بازرسان آژانس را به ظن جاسوسی اخراج کند که هر دو به نوعی ممکن است برجام را نابود کند.

🔹 وی اضافه کرده است که البته ایران هشیارتر شده و با طمأنینه به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد ولی این صبوری می‌تواند خطری در پی داشته باشد. اینکه رژیم صهیونیستی گمان کند با تکرار خراب‌کاری‌های دیگر نیز از مجازات مصون خواهد بود.

🔸 نکته مذکور مبنی بر اینکه عدم واکنش ایران، در صورت قطعیت عاملیت خارجی، می‌تواند بازدارندگی در برابر توطئه‌های دشمن را کاهش دهد، یک مسأله جدی است. به همین دلیل تصمیم‌گیران مربوطه باید ضمن حفظ هشیاری و ارتقای سیستم‌های حفاظتی، به پاسخی درخور نیز بیندیشند.

منبع

(https://www.mei.edu/publications/whats-behind-wave-mysterious-incidents-iran)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه