بیانیه مشترک ترکیه و روسیه در مورد بحران لیبی چه معنایی دارد؟

هفته گذشته روسیه و ترکیه در بیانیه‌ای مشترک بر آتش‌بس و یافتن راه‌حل دیپلماتیک در مورد بحران لیبی تأکید کردند. در حقیقت ترکیه که در ماه‌های اخیر با حمایت نظامی گسترده از دولت طرابلس سعی در پیشبرد منافع خود در لیبی داشت با اصرار روسیه به فرایند سیاسی روی آورده است.

♦️ بیانیه مشترک ترکیه و روسیه در مورد بحران لیبی چه معنایی دارد؟

 

❇️ هفته گذشته روسیه و ترکیه در بیانیه‌ای مشترک بر آتش‌بس و یافتن راه‌حل دیپلماتیک در مورد بحران لیبی تأکید کردند. در حقیقت ترکیه که در ماه‌های اخیر با حمایت نظامی گسترده از دولت طرابلس سعی در پیشبرد منافع خود در لیبی داشت با اصرار روسیه به فرایند سیاسی روی آورده است.

❇️ البته ناظران این رویکرد ترکیه را بیشتر حفظ ظاهر قلمداد می‌کنند. چنانچه سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه شرط برقراری آتش‌بس پایدار در لیبی را خروج نیروهای خلیفه حفتر از الجفره و سرت عنوان کرده است. این در حالی است که مصر با تهدید به دخالت نظامی در لیبی در صورت تصرف سرت توسط ترکیه، خطر درگیری نظامی با ترکیه بالا برده است.

❇️ سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از انتشار بیانیه مشترک با ترکیه در توئیتی نوشت که بحران لیبی ریشه در دخالت‌های ناتو در سال ۲۰۱۱ و نقض قطعنامه سازمان ملل دارد و کشورهای خارجی به خصوص کشورهای خارج از منطقه بیش از این نمی‌توانستند نسبت به لیبی بی‌تفاوت باشند.

❇️ به گزارش المانیتور روسیه از تلاش‌های اخیر خود علاوه بر آنکه قصد دارد ترکیه را به مسیر دیپلماتیک بازگرداند به دنبال آن است دخالت مصر در لیبی را مشروع جلوه دهد.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/07/turkey-russia-libya-how-moscow-forced-ankara-to-compromise.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه