چرا مسکو خریدار استدلال‌های آمریکا در مورد ایران نیست

اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی به قلم دکتر مارک کاتز، استاد علوم سیاسی دانشگاه جرج‌میسون معتقد است دولت روسیه تمایلی به همراهی با آمریکا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه نشان نخواهد داد و در برابر تلاش‌های واشنگتن برای جلوگیری از رفع تحریم تسلیحاتی ایران نیز مقاومت خواهد کرد.

♦️ چرا مسکو خریدار استدلال‌های آمریکا در مورد ایران نیست

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی به قلم دکتر مارک کاتز، استاد علوم سیاسی دانشگاه جرج‌میسون معتقد است دولت روسیه تمایلی به همراهی با آمریکا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه نشان نخواهد داد و در برابر تلاش‌های واشنگتن برای جلوگیری از رفع تحریم تسلیحاتی ایران نیز مقاومت خواهد کرد.

🔹 سرگئی‌لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه طرح مایک‌پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه را «متوهمانه» خواند. میخاییل‌اولانانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز آن را یک ایده «غیرعملیاتی» توصیف کرد. هم‌چنین سرگئی‌ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز ضمن انتقاد از رویکرد گزینشی آمریکا نسبت به قطعنامه ۲۲۳۱، بر قطعیت رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در مهر ۱۳۹۹ تأکید نمود.

🔹 نویسنده برای مخالفت مسکو با تداوم تحریم‌های تسلیحاتی ایران سه دلیل عمده را برمی‌شمارد:

۱- روسیه با فروش تسلیحات به ایران، درصدد تحمیل اراده خود به آمریکا می‌باشد در حالی که آمریکا پیش‌تر با عدم تمایل به تمدید پیمان استارت جدید، در پی مقابله تسلیحاتی با روسیه برآمده است.

۲- تمایل ایران به دریافت تسلیحات مهمی مانند سامانه دفاعی اس ۴۰۰، هواپیماهای جنگنده سوخو ۳۰ و تانک‌های تی ۹۰، سود اقتصادی خوبی برای روسیه به ارمغان خواهد آورد.

۳- افزایش توان تسلیحاتی ایران فرصتی برای تضعیف عربستان در منطقه غرب آسیا خواهد بود. زیرا مسکو و ریاض قبلاً در مسأله قیمت نفت با اختلاف جدی مواجه شدند و اکنون روسیه با تقویت ایران، پاسخ مخالفت‌های عربستان را خواهد داد.

🔹 با این وجود مقاله یادآور می‌شود مهم‌ترین مانع فروش تسلیحات مؤثر روسی به ایران، روابط پوتین و نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است. قبلاً نیز روسیه در ازای عدم فروش تسلیحات به گرجستان از سوی رژیم صهیونیستی در جریان جنگ ۲۰۰۸، فروش سامانه اس ۳۰۰ به ایران را به تعویق انداخت.

🔸 به نظر می‌رسد متغیرهای متعددی از روابط منطقه‌ای روسیه در غرب آسیا، بر حجم و نوع تسلیحاتی که در معرض انتخاب ایران قرار خواهد گرفت، مؤثر خواهد بود. در عین حال که تشدید تنش‌های روسیه با اتحادیه اروپا در بحران‌هایی مانند اوکراین و یا توسعه ناتو به شرق نیز می‌تواند محمل و انگیزه‌ای برای تقویت تسلیحاتی قدرت‌های ضد هژمون مانند ایران باشد.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/moscow-is-not-buying-pompeos-iran-snapback-sanctions-logic/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه