انتصاب الیوت‌ آبرامز نشانه چیست؟

به‌زودی برایان‌هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران جای خود را به الیوت‌آبرامز خواهد داد. آبرامز دیپلمات آمریکایی در دولت‌های جمهوری‌خواه است. وی در دولت ریگان از مذاکره‌کنندگان آمریکایی ماجرای ایران‌کنترا بود و در دولت جرج‌بوش پسر نیز مسئولیت امور غرب آسیا در شورای امنیت ملی را بر عهده داشت.

♦️ انتصاب الیوت‌ آبرامز نشانه چیست

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 به‌زودی برایان‌هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران جای خود را به الیوت‌آبرامز خواهد داد. آبرامز دیپلمات آمریکایی در دولت‌های جمهوری‌خواه است. وی در دولت ریگان از مذاکره‌کنندگان آمریکایی ماجرای ایران‌کنترا بود و در دولت جرج‌بوش پسر نیز مسئولیت امور غرب آسیا در شورای امنیت ملی را بر عهده داشت.

🔹 آبرامز در وزارت خارجه دولت ترامپ، نماینده ویژه در امور ونزوئلا می‌باشد و اکنون با حفظ این سمت، مسئولیت اقدام علیه ایران را نیز بر عهده خواهد گرفت. وی روابط بسیار نزدیکی با لابی‌های صهیونیستی در آمریکا دارد و از جمله عاملان مداخله آمریکا در امور داخلی نیکاراگوئه و السالوادور در دهه ۱۹۸۰ است.

🔸 این تغییر را نمی‌توان تحول مهمی در سیاست آمریکا نسبت به ایران قلمداد کرد. از نظر سلبی شکست سیاست «فشار حداکثری» نیاز به یک قربانی داشته تا مقام‌های مافوق بتوانند در سطح نخبگان تصمیم‌ساز این کشور هم‌چنان از تداوم این سیاست دفاع کرده و ناکامی آن را به اجرای نادرست آن توسط یک مجری در رده میانی نسبت بدهند.

🔸 از منظر ایجابی، انتخاب آبرامز نشانه تشدید این سیاست در ابعاد امنیتی و حتی نظامی است. او کسی است که طی سال‌های اخیر تلاش زیادی برای اجرای یک کودتا در ونزوئلا و براندازی دولت مادورو به انجام رساند. همانطور که قبلاً نیز اقدام‌های مشابهی را در نیکاراگوئه سامان داده بود.

🔸 آبرامز زمان زیادی برای پیگیری اهداف مقام‌های مافوق خود ندارد. وی احتمالاً درباره ایران به برنامه‌ریزی برای تقویت عملیاتی گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب و اقدام‌های خراب‌کارانه شدیدتر بپردازد. ولی نتیجه‌بخشی این توطئه‌ها درباره ایران بسیار بعید است. وی درباره ونزوئلا که هم موقعیت جغرافیایی مناسب‌تری برای آمریکا داشت و هم کشوری به‌مراتب کوچک‌تر و کم‌جمعیت‌تر و درنتیجه برای توطئه‌چینی آسان‌تر بود، به نتیجه نرسید.

🔸 با این تفسیر به نظر می‌رسد انتخاب آبرامز را می‌توان اهرم فشاری برای رعب‌افکنی و افزایش تهدید از سوی دولت‌مردان آمریکا علیه ایران تلقی نمود. با این هدف که ایران در ماه‌های باقی‌مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ترغیب به مذاکره شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه