رویکرد پیشنهادی موسسه خاورمیانه به جو بایدن در قبال ایران

جوزف رنک، معاون وزارت دفاع آمریکا در حوزه غرب آسیا در دوره وزارت جیمز متیس، طی یادداشتی منتشره در تارنمای «موسسه خاورمیانه» به بررسی استراتژی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره ایران پرداخته است. وی معتقد است جو بایدن باید از خطاهای دو دولت قبل عبرت گرفته و سیاست جدیدی در پیش بگیرد.

♦️ رویکرد پیشنهادی موسسه خاورمیانه به جو بایدن در قبال ایران

 

#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 جوزف رنک، معاون وزارت دفاع آمریکا در حوزه غرب آسیا در دوره وزارت جیمز متیس، طی یادداشتی منتشره در تارنمای «موسسه خاورمیانه» به بررسی استراتژی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره ایران پرداخته است. وی معتقد است جو بایدن باید از خطاهای دو دولت قبل عبرت گرفته و سیاست جدیدی در پیش بگیرد.

🔹 نویسنده مدعی است نه دیپلماسی اوباما معطوف به برجام توانست ایران را متقاعد به رفتار «نرمال» در حوزه موشکی و منطقه‌ای کند و نه سیاست «فشار حداکثری» ترامپ توانست ایران را وادار به تسلیم و عقب‌نشینی از سیاست‌هایش نماید.

🔹 این یادداشت بیان می‌کند که در سیاست منطقه‌ای نیز هر دو دولت خطاهای بزرگی داشته‌اند. اوباما با خروج از عراق، از یک‌سو و با کمک به گروه‌های مسلح شبه‌نظامی مخالف دولت اسد در سوریه از سوی دیگر، زمینه را برای حضور بیشتر ایران فراهم کرد. ترامپ نیز با خروج از سوریه، موقعیت متحدان منطقه‌ای مورد اعتمادی مانند کردها را تضعیف کرد.

🔹 مقاله پیشنهاد می‌کند که سیاست دولت جو بایدن باید نقاط قوت هر دو روش دیپلماسی و فشار را داشته باشد. بدین ترتیب که ضمن پرهیز از هدف غیرواقع‌بینانه «تغییر حکومت»، ظاهراً به برجام بازگردد ولی اجرای تعهدات برجام، حتی رفع کامل تحریم نفت منوط به مذاکره دوباره درباره سه موضوع تمدید غروب‌های برجام، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی قرار گیرد.

🔹 نویسنده معتقد است آمریکا در راستای حفظ فشار از طریق برجام، می‌تواند مشوق‌هایی برای مثال رفع ۲۰ درصد تحریم‌های دوران ترامپ و تعلیق موقت تحریم فروش نفت را اعطا کند تا ایران ترغیب به ورود به مذاکره شود. در عین حال لازم است برخلاف دولت اوباما، اهمیت بیشتری به جلب نظر متحدان منطقه‌ای آمریکا در غرب آسیا به‌ویژه عربستان درباره توافق احتمالی با ایران داده شود.

🔸 به نظر می‌رسد تجربه ناکامی سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ سبب خواهد شد تا در صورت پیروزی بایدن، اختلافات دو حزب اصلی این کشور درباره راهکارهای دولت در قبال نحوه مواجهه با برجام کاهش یابد. بدین ترتیب هر رویکردی اعم از تشویق یا فشار، با اجماع بیشتری پیگیری می‌شود.

منبع

(https://www.mei.edu/publications/what-biden-iran-strategy-might-look)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه