موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و هند

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و سفیر هند در تهران، اخیراً طی نشستی به صورت ویدئوکنفرانس بر تسریع مذاکرات در خصوص موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و هند تأکید کردند. سابقه گفت‌وگوی دو کشور در این خصوص به حدود یک دهه پیش بازمی‌گردد.

♦️ موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و هند

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و سفیر هند در تهران، اخیراً طی نشستی به صورت ویدئوکنفرانس بر تسریع مذاکرات در خصوص موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و هند تأکید کردند. سابقه گفت‌وگوی دو کشور در این خصوص به حدود یک دهه پیش بازمی‌گردد.

🔸 تجارت ترجیحی شکلی از مبادله تجاری است که دو کشور به منظور تسهیل مراودات تجاری در صادرات و واردات، تعرفه برخی از کالاها را کاهش می‌دهند. توافق‌نامه‌های تجارت ترجیحی در صورت رعایت شرایط برد-برد و انتخاب صحیح فهرست کالاهای مشمول تعرفه، به توسعه مبادلات تجاری طرفین می‌انجامد.

🔸 توافق‌نامه‌های تجارت ترجیحی به طور خاص برای مبادلات پایاپای، کاربرد ویژه‌ای می‌یابد. زیرا با کاهش متوازن حق گمرک کالاهای دارای مزیت نسبی برای صادرات طرفین، این دو کشور بر مبنای سود برابر به کالاهای اساسی مورد نیاز خود دست می‌یابند. بنابراین تهیه فهرست کالاهای مشمول این توافق، بخش مهمی از مذاکرات این قراردادهاست.

🔸 انعقاد این قرارداد برای ایران با دیگر کشورها در شرایط تحریمی، اهمیت بیشتری می‌یابد. زیرا علاوه بر خنثی‌سازی تحریم‌های بانکی و ارزی، کالاهای مورد نیازش را از مبادی آسان‌تری کسب می‌کند. به نظر می‌رسد با توجه به اختلافات هند با چین، ایران می‌تواند از گفت‌وگوهای قرارداد راهبردی ۲۵ ساله با چین نیز به عنوان برگ برنده‌ای برای ترغیب هند برای دادن امتیازهای تجاری به ایران استفاده کند.

🔸 با ملاحظه موقعیت هند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران، انعقاد این قرارداد در بلندمدت می‌تواند سهم گسترده‌تری از بازار هند را در اختیار تجار ایرانی قرار داده و قدرت رقابت کالای ایرانی با دیگر کشورها در بازار هند را نیز افزایش دهد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه