استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران به توصیه اندیشکده آمریکایی

اندیشکده امنیت نوین آمریکایی طی گزارشی بیان می‌کند که تجربه برجام نشان داد توافق با ایران شدنی است و تجربه «فشار حداکثری» نیز نشان داد اقتصاد تحریم‌پذیر ایران هم‌چنان اهرم‌های فشار مناسبی در اختیار آمریکا می‌گذارد.

♦️ استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران به توصیه اندیشکده آمریکایی

 

#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده امنیت نوین آمریکایی طی گزارشی بیان می‌کند که تجربه برجام نشان داد توافق با ایران شدنی است و تجربه «فشار حداکثری» نیز نشان داد اقتصاد تحریم‌پذیر ایران هم‌چنان اهرم‌های فشار مناسبی در اختیار آمریکا می‌گذارد. گزارش مذکور در این راستا سه مرحله برای محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران به دولت آتی آمریکا پیشنهاد کرده است:

🔹 اول در ازای بازگشت کامل ایران به برجام، دولت آمریکا نیز به این معاهده بازگردد و آتش‌بس موقتی تحت عنوان «آرامش در برابر آرامش» برای توقف حملات نظامی در غرب آسیا منعقد شود. سپس تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به مشاوره داخلی با کنگره و مشاوره خارجی با متحدان منطقه‌ای در غرب آسیا بپردازد. نهایتاً پس از انتخابات ایران، به صورت هم‌زمان و مجزا، مذاکره با هدف تحدید بیشتر برنامه هسته‌ای و کاهش فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را دنبال کند.

🔹 در این میان چهار سناریو برای برجام در پیش‌روست: تعلیق موقت و محدود تحریم نفت در ازای توقف توسعه برنامه هسته‌ای؛ بازگشت کامل ایران و آمریکا به توافق؛ تمدید غروب‌های برجام در ازای رفع تحریم‌هایی بیشتر از مفاد برجام و نهایتاً مذاکره فوری برای توافق جامع‌تر.

🔹 بنابر این گزارش درباره برجام، لازم است تغییراتی صورت بگیرد که ضمن جلب نظر کنگره برای تبدیل آن به قانون، رضایت عربستان و دولت‌های اقماری‌اش در خلیج فارس در کنار رژیم صهیونیستی نیز جلب شود. زیرا بدون نظر مثبت آنان، توافق پایداری شکل نمی‌گیرد. بدین منظور شاید لازم باشد مشوق‌های اقتصادی بیشتری نسبت به آن‌چه در برجام بوده، به ایران ارائه شود.

🔹 این گزارش در ادامه می‌افزاید که پس از انتخابات ایران، چارچوبی برای مذاکرات منطقه‌ای ارائه می‌شود که طی آن اعضای برجام و اعضای شورای همکاری خلیج فارس به‌علاوه عراق حضور دارند. رژیم صهیونیستی نیز غیرمستقیم به‌واسطه آمریکا و روسیه در جریان مذاکره قرار می‌گیرد.

🔹 محورهای مذاکرات منطقه‌ای عبارت هستند از: عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر؛ عدم حمایت از گروه‌های برانداز علیه دولت‌های رقیب؛ کاهش تنش در خلیج فارس؛ کاهش تسلیحات موشکی ایران؛ کاهش تسلیحات کشتارجمعی و تحدید امکان غنی‌سازی هسته‌ای دولت‌های منطقه؛ پایان نبرد در سوریه، یمن و افغانستان و نهایتاً گفت‌وگوی ایران و آمریکا درباره عراق.

🔸 این توصیه‌ها نشان می‌دهد دولت آتی آمریکا حتی در صورت بازگشت به مسیر دیپلماسی، اهرم‌های فشار به‌ویژه تحریم‌ها را به راحتی کنار نخواهد گذاشت و اتفاقاً سعی می‌کند با تعلیق کوتاه‌مدت آن و اعطای تنفس مصنوعی به اقتصاد ایران، افکار عمومی و نخبگان کشور را برای گرایش به مذاکرات جدید با هدف رفع تحریم‌ها، آماده سازد. ضمن اینکه این گزارش چارچوبی برای مذاکرات منطقه‌ای و موشکی ارائه می‌کند که قابل توجه به نظر می‌رسد.

منبع

(https://www.cnas.org/publications/reports/reengaging-iran)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه