بیروت؛ «شهری فاجعه‌زده»

عصر روز گذشته، انفجاری مهیب، بندر بیروت را به لرزه درآورد. آمارهای ارائه‌شده تا لحظه نگارش این سطور، از کشته و زخمی شدن بیش از پنج هزار نفر حکایت دارد. علت اولیه این انفجار، آتش‌سوزی در انبار نیترات آمونیوم اعلام شده و بیروت شهری «فاجعه‌زده» نام گرفته است.

♦️بیروت؛ «شهری فاجعه‌زده»

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 عصر روز گذشته، انفجاری مهیب، بندر بیروت را به لرزه درآورد. آمارهای ارائه‌شده تا لحظه نگارش این سطور، از کشته و زخمی شدن بیش از پنج هزار نفر حکایت دارد. علت اولیه این انفجار، آتش‌سوزی در انبار نیترات آمونیوم اعلام شده و بیروت شهری «فاجعه‌زده» نام گرفته است. نخست‌وزیر لبنان نیز گفت: «لبنان در مصیبتی بزرگ به سر می‌برد».

🔶 درباره قدرت تخریبی این انفجار و حجم ویرانی‌های برجا مانده، مطالب متعددی در ساعات گذشته مطرح شده است. اگرچه مسئله مهم و فوری کنونی، ارسال کمک‌‌‌های بین‌المللی است، اما به نظر می‌رسد این رویداد تا سال‌های متمادی، تأثیرات مهمی را بر اقتصاد و سیاست لبنان برجا گذارد. باید دید بازیگران خارجی برای کمک‌های فوری، چه مطالباتی خواهند داشت و واکنش دولت لبنان چه خواهد بود.

🔶 لبنان، کشوری متکی به واردات است و تقریباً بسیاری از مواد اولیه، محصولات غذایی، صنعتی و کالاهای لوکس را وارد می‌کند. انفجار دیروز در بندر بیروت و آسیب به زیرساخت‌های آن، روند واردات را با اخلال روبه‌رو کرده و احتمالاً قیمت کالا و خدمات را بیش از آن‌چه اکنون هست، افزایش خواهد داد. مسئله‌ای که می‌تواند این کشور را تا آستانه انفجار اجتماعی پیش ببرد.

🔶 بیروت هم‌اکنون به شهری تبدیل شده که بیش از نیمی از روز برق ندارد، در آستانه مشکل کم‌آبی قرار دارد، بنزین برای تردد خودروها نایاب است، بانک‌ها اجازه برداشت بسیار محدود سپرده‌های دلاری را به مردم می‌دهند، امکان خرید مواد غذایی برای بخش مهمی از مردم فراهم نیست، بیماری کرونا همچنان مهار نشده و حالا این انفجار را شاید بتوان «تیر خلاص» به جامعه لبنان دانست.

🔶 جامعه لبنان اما در کنار همه این دشواری‌ها، یک نقطه اتکا دارد که می‌تواند مانع از فروپاشی اجتماعی آن شود؛ لبنانی‌ها اساساً چندان مشکلات را جدی نمی‌گیرند و شادزیستن را از یاد نمی‌برند. این شاید به دلیل سال‌ها همسایگی با دشمن صهیونیستی باشد؛ شاید نیز قرن‌ها در معرض تقابلات تمدنی قرار داشتن. به هرحال، بیروت که مردمانش روزی حتی مقایسه خود و شهرشان را با برخی پایتخت‌های عربی برنمی‌تافتند، امروز با چالش‌های اساسی و مهمی روبه‌رو شده‌اند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه