نتیجه معکوس فشار مضاعف آمریکا بر رقبا در دوران کرونا

برخی رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی انتظار داشتند شیوع ویروس کرونا به کاهش موقت تنش‌های سیاسی و تلاش جمعی برای عبور از این همه‌گیری منجر شود در حالی که تمامی کشورها و جوامع فارغ از جبهه‌بندی‌های ژئوپلتیک، رقابت‌های سیاسی و یا تفاوت‌های سطح توسعه و امکانات، گرفتار این بحران شده‌اند.

♦️ نتیجه معکوس فشار مضاعف آمریکا بر رقبا در دوران کرونا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 برخی رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی انتظار داشتند شیوع ویروس کرونا به کاهش موقت تنش‌های سیاسی و تلاش جمعی برای عبور از این همه‌گیری منجر شود در حالی که تمامی کشورها و جوامع فارغ از جبهه‌بندی‌های ژئوپلتیک، رقابت‌های سیاسی و یا تفاوت‌های سطح توسعه و امکانات، گرفتار این بحران شده‌اند.

🔹 چین که ظاهراً منشأ این بیماری بود سعی کرد با ارسال گسترده کمک‌های پزشکی و کالاهای ضروری به کشورهایی که شدت همه‌گیری آن‌ها بالا بود، کمک رساند و در این میان تفاوتی میان کشورها قائل نبود. ولی آمریکا نه‌تنها از فشارها بر دولت‌هایی مانند ایران، سوریه، ونزوئلا یا چین نکاست بلکه فشارها بر آن‌ها را مضاعف کرد.

🔸 آمریکا گمان می‌کرد با افزایش تحریم‌ها در کنار بحران کرونا، ایران وادار به تسلیم می‌شود. ولی ایران توانست تا حدی آسیب‌های اقتصادی کرونا را کاهش دهد و اتفاقاً امروز دولت ترامپ بیش از پیش با تبعات آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. چنان‌چه آمار قربانیان در ایران ۱۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ولی در آمریکا ۴۳ نفر است. هم‌چنین آمار ابتلا در ایران ۳۳۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ولی در آمریکا ۱۱۶۰ نفر است.

🔸 رویه آمریکا سبب شد کشورهای رقیب غرب بیشتر به هم نزدیک شوند. چنان‌که اتحادهای تاکتیکی در حال تبدیل‌شدن به ائتلاف‌های راهبردی است. علاوه بر افزایش همکاری‌های چین با روسیه و ایران با ونزوئلا، می‌توان به قرارداد راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین و هم‌چنین گفت‌وگوهای ایران و روسیه برای تمدید توافق همکاری بلندمدت ۲۰ ساله اشاره کرد.

🔸 به نظر می‌رسد هسته اصلی سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان در آمریکا به‌تدریج نسبت به تداوم و مهم‌تر از آن، تعمیق این اتحادها در سوی مقابل هشیار شده باشند. به همین جهت احتمالاً با عبور از گردنه انتخابات، دولت آتی آمریکا با روش‌های مختلف اعم از تطمیع یا تهدید درصدد ایجاد شکاف‌ در آن‌ها خواهد بود. سیاستی که به نظر می‌رسد در صورت شکست ترامپ، به صورتی جدی‌تر در قالب ائتلاف‌های بین‌المللی پیگیری شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه