تنش‌های اخیر دیپلماتیک میان آمریکا و چین چه جایگاهی در رقابت‌های کلان طرفین دارد؟

در روزهای گذشته تنش‌ها میان آمریکا و چین ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و به روابط دیپلماتیک میان دو کشور کشیده شده است. ابتدا آمریکا کنسولگری چین در شهر هیوستون ایالت تگزاس را به دلیل آنچه که تلاش برای سرقت علمی و فناوری خواند تعطیل کرد و در مقابل، چین نیز دستور توقف فعالیت کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را صادر کرد.

♦️ تنش‌های اخیر دیپلماتیک میان آمریکا و چین چه جایگاهی در رقابت‌های کلان طرفین دارد؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 در روزهای گذشته تنش‌ها میان آمریکا و چین ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و به روابط دیپلماتیک میان دو کشور کشیده شده است. ابتدا آمریکا کنسولگری چین در شهر هیوستون ایالت تگزاس را به دلیل آنچه که تلاش برای سرقت علمی و فناوری خواند تعطیل کرد و در مقابل، چین نیز دستور توقف فعالیت کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را صادر کرد.

🔹 این تنش‌ دیپلماتیک همزمان با اظهارات تند وزیر خارجه آمریکا مرحله تازه‌ای از رقابت‌ها میان دو کشور را رقم زده است. پومپئو در سخنرانی خود در کتابخانه ریاست‌جمهوری نیکسون در کالیفرنیا هدف جدیدی را در رابطه با چین تعریف کرد. وی خواستار تشکیل ائتلافی از کشورهای همسو با آمریکا برای مقابله با سیاست‌های چین شد.

🔸 توجه به این نکته ضروری است که مقابله با چین سیاستی فراحزبی در آمریکا محسوب شده و حتی در صورت روی کار آمدن رئیس‌جمهوری دموکرات نیز به نظر می‌رسد استراتژی کلان مهار چین در ابعاد نظامی، ژئوپلتیک و اقتصادی تداوم یابد. اظهارات پومپئو مبنی بر ضرورت تشکیل ائتلافی از کشورها برای مقابله با چین نیز از آن جهت اهمیت می‌یابد که دولت ترامپ تاکنون به اعمال سیاست‌های یکجانبه در قبال چین تمایل داشته است و چرخش به چندجانبه‌گرایی را می‌توان در راستای رویکردی دانست که دموکرات‌ها در چند سال گذشته به دنبال آن بودند.

🔸 خنثی‌سازی مزیت‌های رقابتی چین، محدود کردن نفوذ چین در جهان و گرفتن امتیازات تجاری در مذاکرات با این کشور از اهداف آمریکا در مقابله با چین در سال‌های اخیر بوده است. گسترش فشارها به حوزه دیپلماتیک را علاوه بر اینکه باید به طور طبیعی در ادامه فشارهای پیشین دانست نمی‌توان خالی از انگیزه‌های داخلی ارزیابی کرد.

🔸 چین کنسولگری‌های متعددی در آمریکا دارد اما انتخاب کنسولگری ایالت تگزاس به عنوان ایالتی مهم در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال و اعلام نگرانی نسبت به سرقت اطلاعات علمی در مورد بیماری کرونا و مقصر جلوه دادن چین در این بحران، می‌تواند انگیزه‌های دولت ترامپ در به تعطیلی کشاندن کنسولگری چین را بیشتر نمایان سازد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه